Drager er spennende vesener som finnes i former og fasonger av alle slag. Noen av dem er sadistiske beist som knasker jomfruer til frokost og brenner ned landsbyer som rent tidsfordriv, mens andre er så greie og medgjørlige at de godt kunne vært kjæledyr. Denne uforutsigbarheten gir dragene et mystisk preg, og det er kanskje dette som gjør at de fortsatt er fast inventar i mange samtidige bøker, filmer og spill. I How to Train Your Dragon kommer du i førstehåndskontakt med fabeldyrene; her opptrer du nemlig som en ung viking med et sterkt ønske om å bli landsbyens dyktigste dragetemmer.
Beklagelige forutsetninger
Med flere år som spillanmelder under beltet, har det omsider gått opp for meg at lisensspill ofte er kjipe utgivelser. Underholdningsverdien i disse spillene måler seg ytterst sjelden med den vi finner i originalproduktet, noe som ikke nødvendigvis skyldes udugelige utviklere, men urimelige tidsfrister, kreative begrensninger, og dårlig eller ikke-eksisterende koordinasjon mellom filmskaper og utviklerstudio. Med et overveldende antall faktorer inne i bildet, skal mye klaffe for at et spill av denne sorten skal kunne nå markedet til riktig tid, og samtidig kunne måle seg med mediets sterkeste titler.
Spesielt rystende er det kanskje ikke, men spillutgaven av How to Train Your Dragon faller utenfor det samme stupet som lisensspill flest. Det slår seg ikke helt fordervet, men det skal sies at dette eventyret er en forglemmelig affære de færreste av oss vil finne stor glede i. Et par-tre ekstra måneder med arbeid fra utviklernes side kunne raskt gitt pipa en langt finere låt, men den gang ei.
Interessante ideer og en godt variert blanding av ulike typer gameplay vitner om at en eller annen faktisk har løftet en finger eller to under sammensetningen av denne uunngåelige spillmatiseringen. Men når alt som finnes av områder, figurer og teknikker kan avsløres innen et par timer, sier det seg selv at dette ikke er noe å samle på, selv om du er over gjennomsnittet gira på noen ekstra videoklipp med figurene fra animasjonsfilmen.
Dragetemmerens plikter
På papiret høres tilværelsen som ung dragetemmer i en søvnig vikinglandsby slettes ikke verst ut. Drager er krevende skapninger, og for å holde formen, er de avhengig av en eier som steller godt med dem, og finner den riktige balansen mellom fysisk aktivitet, hvile og ernæring. Dette betyr at du, som en liten vikingkrabat, blir nødt til å samle kjøtt, frukt og andre vekster fra naturen, før du forer dragene dine og tar dem med opp i fjellet for å bygge muskler og kampferdigheter.
Som trofast tilhenger av Harvest Moon-serien er jeg ikke den som sipper ved tanken på en lengre økt med sanking av naturens goder, men på dette området går How to Train Your Dragon virkelig over streken. Når drageflokken din har spist ferdig, bærer det nemlig ut i skogen igjen for å skaffe ditt og datt for de andre vikingene i landsbyen. Hensikten med denne sankingen er etter all sannsynlighet å gjøre et kort spill lengre, men da den verken byr på ekstra utfordring eller leder til spennende områder, føles den som lite annet enn en unødvendig tidtrøyte.
How to Train Your Dragon gjør lite for å skille seg fra andre spill med fokus på monstertrening. Dragene når høyere ferdighetsnivåer ved å slåss, men sammenlignet med de populære Pokémon-spillene, blir dystene i How to Train Your Dragon nokså monotone i lengden. Dette skyldes først og fremst et forferdelig kampsystem, som verken krever strategi eller reflekser fra spillerens side. Med en omfattende liste angrepskombinasjoner prøver spillet riktignok å overbevise deg om at det finnes dybde i disse kampene, men sannheten er at selv de sterkeste dragene lett kan beseires ved at du hamrer løs på knappen for kraftige angrep.
Ingen katastrofe
Det er et trist faktum at de viktigste elementene i How to Train Your Dragon er av et heller skrøpelig kaliber, men et par lyspunkter har utviklerne likevel klart å presse inn i en ellers svak sjangerblanding. Ett av dem er noe så trivielt som en liten samling med lettfattelige minispill. Hvert av disse kommer med flere vanskelighetsgrader, og jo hardere utfordringen er, jo flere erfaringspoeng tjener du. Aktivitetene i minispillene bærer nok ikke det mest originale preget, men er langt mer spennende enn de tåpelige dragekampene og den ensformige sankingen av frukt og grønt.
En annen positiv side er dragenes kreative utseender. Selv om du aldri får flust av ulike arter du kan betrakte, kan du når som helst endre på utseendet til de få dragene du eier. Etter hvert som dragene blir sterkere, låser du opp imponerende horn, haler, vinger og finner du kan pryde fabeldyrene med. Drager med gøyalt utseende gjør dessverre ikke all verden for å forbedre et problemfylt gameplay, men om du først har havnet i denne spillsuppa, har du liten grunn til å unngå disse pynteriene.
Konklusjon
Spillutgaven av How to Train Your Dragon er et skralt spill som skriker etter mer omsorg fra utviklerne. De hadde trolig større planer for tittelen, men måtte sende et uferdig produkt på markedet. Det finnes ingen variasjon i de langtekkelige ærendene du sendes ut på i dette spillet, og når du langt om lenge får slåss mot andre drager, er det i regi av et tafatt kampsystem fylt til randen med svakheter. Hadde det ikke vært for de festlige minispillene og den flotte grafikken, ville dette hørt hjemme blant bunnslammet av lisensspill.
How to Train Your Dragon er i salg for Xbox 360 (testet), PlayStation 3, Wii og DS