Feature

Ingen overraskelser fra Sony

Slapp og forutsigbar PlayStation-pressekonferanse på Gamescom.

KÖLN (Gamer.no): Sony tar pressekonferansene sine på alvor, og man kan alltid være sikker på at de har investert mye penger og innsats i sine arrangementer. De leier gjerne storslåtte lokaler, innereder dem i lekker PlayStation-stil og disker opp med mat og drikke. Scenen befolkes gjerne av ymse storheter, og består som regel av den største skjermen man kan tenke seg med en ramme av sterke lys.

Dette er PlayStation Vita, som er ventet i salg i begynnelsen av 2012.

Årets Sony-pressekonferanse på Gamescom var intet unntak, og denne gangen valgte storselskapet å leie den fasjonable banketthallen Gürzenich i kjernen av den tyske byen Köln. Lobbyen var fylt med mat og drikke, scenen var sedvanlig storslått og alt så egentlig ut til å bli en gedigen fest. Men arrangementet var egentlig en uhyre kjedelig og forutsigbar affære.

Lommelek

Det var underforstått før vi kom at PlayStation Vita kom til å spille en stor rolle på dette showet. Ganske riktig valgte Sonys europeiske sjef Andrew House å starte med den håndholdte konsollen. Det vil si, ikke før han hadde småpratet om hvor trivelig det er å være her og hvor flotte vi er og hvor bra ting går for Sony. Det er på ingen måte unaturlig eller håpløst av ham å innlede en pressekonferanse på dette viset, men etter å ha kommet rett fra EA, som hoppet rett på sak, ble det slitsomt.

Vi fikk også se House overrekke stafettpinnen som PlayStations Europa-sjef videre til Jim Ryan. Førstnevnte har fått jobben som internasjonal sjef for Sony Computer Entertainment, og er på flyttefot til Tokyo i disse dager.

Men det var altså Vita som var det første faglige innholdet, og det var de nye sosiale funksjonene som var først ut. Her nevnes det blant annet hvordan man ved hjelp av det trådløse nettverkskortet skal kunne få dynamisk innhold etter hvor man er, slik som på Nintendo 3DS. Man kan blant annet knytte spesifikke utfordringer opp mot geografiske posisjoner, og spille mot venner som har vært på samme sted. I samme åndedrag ble det klart at Vita også får Trophy-støtte, slik storebror PlayStation 3 kan skilte med.

Resistance: Burning Skies (Vita)

Nytt storspill

Sony har likevel helt rett i at det er spillene som teller, og det var forfriskende å gløtte på fire av de største kommende utgivelsene til konsollen. Den første av dem ble annonsert rett foran oss, og er et håndholdt tilskudd til en velkjent skytespillserie. Resistance: Burning Skies blir utviklet av Nihilistic Software, som blant annet har laget Vampire: The Masquerade Redemption, og er eksklusivt for PlayStation Vita.

Nå styrer vi for første gang Tom Wiley, en våpenkyndig brannmann på Ellis Island i 1951. Kampen er fortsatt mot romvesenrasen Chimera, og det ser ut til å bli en ganske typisk skytespillopplevelse vi får mellom hendene. Til gjengjeld later dette spillet til å bruke Vita-ens fiffige funksjonalitet på kreativt vis. Vil du bruke øksa samtidig som du skyter, kan du trykke kjapt på et punkt på skjermen. Vil du lobbe en granat presist bak fiendens dekning kan du trykke der du vil ha den.

Burning Skies ser i det hele tatt ut som et fungerende og solid skytespill i håndholdt form, og ekstrafunksjonene later til å bruke Vita-ens styrker på smakfullt vis. Når man kan gløtte over dekning ved å vippe litt på kontrolleren, ser det stilig snarere enn pinlig ut. Når man markerer tre fiender med fingrene, for å indikere at de skal stappes fulle av bly alle mann, ser det enkelt og greit ut som en mer lettvint og kurant måte å gjøre det på enn ved å sikte selv. Resistance: Burning Skies kan nok bli en viktig Vita-tittel.

LittleBigPlanet (Vita)

Kreativiteten skal råde

Les også
Anmeldelse:

LittleBigPlanet kommer også til Vita, og utvikler Media Molecules tilsynelatende evige kreativitet kommer til rette også her. Temaet for denne traileren er å skape hva som helst, hvor som helst – det er et konsept de lever opp til. Vi får se hvordan man kan ta bilder med konsollens kamera, før man importerer bildene til ulike oppgaver. Noen av dem kan hives direkte inn i spillet, som objekter man plasserer rundt. I andre tilfeller er det kanskje mer fristende å bruke et fint mønster på eksisterende gjenstander. Særs spennende!

Invizimals-gjengen har også ting på gang, de utvikler blant annet «augmented reality»-slåssespillet Reality Fighters. Her snekrer man sammen en egen figur, definerer kampstilen dens og ser på at den kvester andre kamphaner hvor som helst. Kameraet gjør nemlig omgivelsene dine til kamparenaen, noe utviklerne artig nok fremviste med en intim liten kampturnering mellom figurer som representerte Sony-sjefene House og Ryan.

I denne anledningen ble scenen benyttet som boksering, og en svært entusiastisk spillprodusent inntok rollen som kommentator. Det gjallet regelrett i høyttaleranlegget da sittende sjef Andrew House endte opp seirende, og det er uvisst hvor godt den kommende fosshatten Ryan liker det. Som et slåssespill ser dette uhyre lite spesielt ut, men det gjenstår fortsatt å prøve det med egne hender.

Escape Plan (Vita)

Ny konsoll

Et annet splitter nytt Vita-spill er plattformspillet Escape Plan. Noen av stikkordene er gåseløsingsspill, sort/hvitt og to hovedfigurer. Til tonene av Griegs Dovregubbens Hall får vi se spjælingen Lil og tjukkasen Laarg løse ulike oppgaver og sette livet på spill for å komme seg ut av. Innpakkingen kan oppfattes som barnslig ved første øyekast, men det skorter ikke på blodsøl etter hvert som de to raringene gjør ulike feilsteg. Vi fikk ikke se mye av det kuriøse spillet, men nysgjerrigheten er offisielt pirret.

Det var disse fire spillene som mottok brorparten av oppmerksomheten, men Sony kunne samtidig gjøre det klart at den franske storutvikleren Ubisoft også har hele seks Vita-titler på tapetet, blant annet et Assassin's Creed. EA jobber på spreng med å få ferdig Vita-utgaven av FIFA 12 til starten av neste år, og det er i det hele tatt veldig mye på vei til den kommende spillkonsollen.

Skulle det være uinteressant å handle det aller nyeste riktig enda, ble det også annonsert nok en ny versjon av den gamle PSP-en. Denne skal støtte alle av maskinens formater, noe som betyr at den i motsetning til PSP Go også spiser UMD-disker, men vil blant annet være strippet for et trådløst nettverkskort. Utseendet er også noe forandret fra de tidligere modellene. Prisen på saligheten vil ligge på 99 euro i Sentral-Europa. Det er i underkant av 800 norske kroner per dagens kurs, men den kan nok bli noe dyrere i Norge.

Ny PSP-modell.

Tanzen, tanzen, tanzen

PlayStation 3 ble selvsagt ikke glemt oppe i det hele, ei heller Move-teknologien dens. I en kuriøs annonsering kunne de blant annet gjøre det klart at FIFA 13, altså utgaven som kommer høsten 2012, vil få fullstendig støtte for bevegelseskontrolleren. Det er ikke kjent hvordan det skal løses, men det er kanskje det de har tenkt å bruke et år på å finne ut av. Andre sportsspill som Tiger Woods PGA Tour har benyttet det med hell, så får vi se om fotball lar seg tolke like godt med en Move-kontroller.

For de treningsglade kunne Sony også meddele at Move Fitness er på vei. Dette ser ut som et rimelig typisk treningsprogram med fysisk interaksjon, hvor man simulerer øvelser som boksing og aerobics foran skjermen. Dette ligner en hel del på EA Sports Active-serien, blant annet, og det er vanskelig å få noe godt begrep om hvordan det skiller seg ut fra mengden.

Skulle dansing være din foretrukne form for rekreasjon, trening eller underholdning så har storselskapet også en utgivelse kalt Dancestar Party i emmingen. Her skal en av hovedfunksjonene være muligheten til å lage egne danser og koreografier. Det vites ikke om dette blir et nytt Dance Central, men dansegruppa Diversity gjorde i hvert fall en god jobb med å danse opp stemningen i den store salen. Uten at den surrealistiske sprellinga hadde videre mye med spillet å gjøre.

Resistance 3 (PS3)

Hitparaden

Blant kjernespillene til PlayStation 3 var skytespillet Resistance 3 først ut. Mange har nok sett spillet særegne cover, et av kunstverkene til den fremadstormende britiske kunstneren Olly Moss. Nå har Sony like greit laget en hel trailer til spillet i samme stil, og om den ikke er noe for alle sammen så er den i det minste et godt stykke håndverk som gjenspeiler den stemningen Insomniac tilsynelatende forsøker å formidle.

En annen populær actionspillserie er inFamous, og nå ser det ut til at den får et splitter nytt, uavhengig og nedlastbart tilskudd. inFamous 2: Festival of Blood. Man styrer fortsatt superkraftholdige Cole, men denne gangen har han blitt bitt av vampyrer. Det fører ham på en jakt etter sjefsvampyren, før han forvandles helt til en blodsugende skurk. Det setter stemningen for en makabert og alternativ tolkning av superhelthistorien. Festival of Blood har kurs mot utgivelse oktober i år.

Og når man først er inne på de virkelig store utgivelsene til PlayStation 3 så kommer man ikke utenom Uncharted 3, en av årets aller største spillutgivelser uansett konsoll. Det var ikke noe nytt å melde om spillet, men i en rykende fersk trailer fikk vi se mye av grunnen til at flere millioner spillere står klare til å klore opp emballasjen i november. Serien er kjent for noen ordentlig heseblesende øyeblikk, men scenen hvor Nathan Drake henger fra halen til et lastefly, flere hundre meter over bakken, ser ut til å ta alt et godt hakk lenger.

Uncharted 3 (PS3)

Billigere PlayStation

Det ble også tid til litt småplukk helt mot slutten, og det var tydelig at folk begynte å bli lei på dette punktet. Annonseringen av at den spesielle 24-tommers PlayStation-skjermen med 3D-støtte og unik flerspillervisning med to ulike bilder også kommer til Europa fikk en svært dempet applaus. Kanskje var det prisen på 499 euro (3900 kroner) for fjernsynet, samt to par 3D-briller som gav folk avsmak.

Da ble det bedre tatt imot at Sony reduserer prisen på PlayStation 3 nok en gang. Nå skal veiledende pris være på 249 euro, eller rett i underkant av 2000 norske kroner. Det er uvisst hvorfor de er i stand til å skru ned prisen ytterligere, men en desto mer tilgjengelig stuekonsoll og multimediemaskin er noe de aller fleste nok trives med.

Jeg vil på ingen måte påstå at Sony har et slapt utvalg av nye spill, eller ligger an til å skuffe noen som helst med produktene sine. For de av oss som har vært årvåkne og fulgt med på annonseringene og pressearrangementene deres de siste årene, er det likevel veldig lite nytt å spore på denne presentasjonen. Innpakningen er forutsigbar, og det blir rett og slett slitsomt til tider å høre de snakke om salgstall og nyutgivelser som om vi oppdager produktene deres for første gang.

Akkurat denne pressekonferansen føltes like mye som en investorsamling som en oppriktig informativ samlestund for pressen og andre, og ingen hadde følt seg snytt om de avsløringene som kom ble gjort via tradisjonelle pressemeldinger.

Siste fra forsiden