Når The Sims-serien får sitt fjerde innslag i begynelsen av 2014, slipper man å ha en nettilkobling for å diktere livene til spillfigurene. Dette forteller utvikler Maxis til VG247.
– The Sims 4 er et avkoblet, klientbasert spill, forteller produsent Grant Rodiek til nettstedet, og skyter dermed ned alle spekulasjoner om at Maxis hadde nok en SimCity-fiasko i vente.
Da Maxis lanserte SimCity tidligere i år slet nemlig spillere med å koble seg til nettserverne. Bybyggingsspillet krevde at spilleren skulle være påkoblet nett til enhver tid, og tilkoblingsproblemene sørget dermed for at det ble umulig å spille den første tiden etter lansering. Saken ble ikke bedre av at Maxis tviholdt på en forklaring om at spillet måtte ha nettilkobling på grunn av kalkulasjoner gjort på serversiden, en påstand som ble avkledt av hackere som kort tid etter lansering fikk stablet spillet på egne en uten nettsperren.
Følelser i ving
The Sims 4 ble avduket for fullt tirsdag 20. august på Gamescom i Köln. Under arrangementet fikk vi vite mer om SmartSim, en funksjon som setter Simmenes følelsesliv i fokus. Spilleren kan påvirke følelsene til sine menneskeskapninger, og kan dermed manipulere de til å gjøre hva man ønsker.
Maxis livssimulatorserie er en av spillverdenes mest suksessrike påfunn, og har siden første spill i 2000 greid å selge over 150 millioner totalt av sine mange titler.
Les også: The Sims 4 med full kontroll over følelseslivet Les også: Skandaløs lansering av SimCity