Med over en million solgte eksemplarer på to uker ble lanseringen av A Way Out tidligere i år en braksuksess for Hazelight. Utvikleren er nå i gang med sitt neste spill, og akkurat som sist har det svenske studioet fått med seg EA som utgiver.
Det gigantiske utgiverhuset har de siste årene fått et dårlig rykte blant forbrukere, etter flere oppkjøp og nedleggelser av mindre studioer. I et intervju med Eurogamer fortalte Hazelight-sjef Josef Fares imidlertid at EA har vært fantastiske partnere.
– Ja, vi er med EA. Det er ikke noe problem. De gir oss supergod støtte. Jeg bryr meg ikke om hvilken utgiver jeg jobber med, for saken vil alltid være den samme. Det er bare sånn jeg jobber: Jeg respekterer det økonomiske aspektet, men ingen kødder med visjonen. Det er veldig, veldig viktig. Det vet de hos EA nå, og de er kjempehjelpsomme, skrøt Fares.
Studiosjefen har tidligere uttalt at EA behandler indiestudioer langt bedre enn folk har inntrykk av. Ved siden av å få lage spill uten innblanding skal Hazelight blant annet ha fått 100 prosent av salgsinntektene fra A Way Out.
Røper lite om sitt neste spill
Hva det nye prosjektet faktisk går ut på har studiosjefen så langt ikke gått ut med. Til Eurogamer lovet han at det blir vidt forskjellig fra både A Way Out og Brothers: A Tale of Two Sons, samtidig som man skal kunne kjenne igjen at det er et Hazelight-spill.
Fares vil også at opplevelsen blir mer omfattende enn hans tidligere spill, men lover at lenden skal være passende for spillet. Halvparten av de som kjøpte A Way Out har fullført det, noe som er er høyt tall for spill generelt, men som Fares slettes ikke er fornøyd med.
– Det er galskap at vi synes det er et høyt tall. Hadde James Cameron vært fornøyd om 50 prosent av seerne gikk før Avatar var ferdig? Nei, det er ikke OK, konstaterte Fares.
Vår anmelder var ikke helt fornøyd med A Way Out.
– Spillet er nyskapende, men sliter med å engasjere, skrev han »