En flerspillerdel blir bare viktigere og viktigere i et marked som i stadig større grad handler om å optimalisere de mest solide produktene man har. EA har, som mange andre utgivere, hevet seg på denne trenden i et stadig jag etter større inntjening og mindre risiko.
I den anledning har bransjenettstedet Develop slått av en prat med Frank Gibeau, som er sjef for EA Games. Han kan fortelle at dette er en veldig bevisst strategi som gjelder for alle deres studio.
– Dette handler ikke bare om flerspiller, men mer om å være sammenkoblet. Jeg er helt overbevist om at slik produktene våre utvikler seg så er vi avhengige av at de er tilkoblet Internett. Flerspiller er bare en av flere måter å gjøre det på, sier Gibeau.
Flere av de største kritikersuksessene på enspillermarkedet de siste årene, som Dead Space, Uncharted, Assassin's Creed og Bioshock begynte som rendyrkede enspillerutgivelser. De har også til felles at de får eller har fått oppfølgere med flerspillerdel. Få kritikere etterspurte i sin tid en flerspillerdel til disse utgivelsene, men en PR-representant hos EA skyter inn at spillere har utviklet seg som følge av at sosiale medier gjør oss mer sammensveiset.
Må finne en balanse
På spørsmål om det er frivillig for de individuelle studioene å inkludere flerspillerdeler, og hvordan dette går overens med at EA ønsker å gi de ulike utviklerne så mye frihet som mulig, forsøker Gibeau å avvæpne hele situasjonen:
– Det handler om samarbeid og det å være både en kritisk og en kommersiell suksess. Jeg er fullstendig for å gi våre studio optimal kreativ frihet. Tidligere unngikk vi regelrette voksenspill - se på Dead Space. Samtidig må vi balansere den kreative visjonen med den kommersielle fremdriften, og sånn sett er online-spilling veien å gå for øyeblikket.
Dead Space trekkes sammen med Mirror's Edge og Skate-serien gjerne frem som et eksempel på «nye, forbedrede EA» etter at John Riccitiello tok over som eier, og har på mange måter blitt en galleonsfigur for selskapets nyvinninger de siste årene. Men flerspiller var altså en nødvendighet også for denne serien.
– De virkelig dyktige spillskaperne vil lage kjempebra spill, men de vil også lage salgssuksesser. Det man må gjøre er å finne en balanse der, og det er der jeg og laget mitt kommer inn. Spør hvem som helst av sjefene for EAs mange studio, de kommer alle til å si det samme. De ønsker å diskutere sammenkoblet spilling i kontrast til den typiske «25 timers enspiller og du er ferdig»-malen. Den modellen er ferdig.
Han avslutter:
– Innovasjonen og spenningen ligger i online-funksjoner.