Develop Magazine har snakket med den skotske utvikleren Realtime Worlds, hvor de blant annet har fortalt litt om hvilke utfordringer de møtte under utviklingen av actionspillet Crackdown.
Blant annet forteller de at den tidlige perioden i utviklingen var vanskelig. Kostnadene var langt over budsjettet, og utviklerne hadde alt for få medarbeidere.
Problemene ble imidlertid løst, takket være pågangsmot og et svært godt forhold til utgiver Microsoft. Resultatet er et spill som har blitt en suksess både hos kritikerne og i butikkene, med over 1,5 millioner solgte kopier.
Dessverre ser det ikke ut som Crackdown får noen etterfølger. Realtime Worlds forteller at Microsoft var litt for langsomme, og at innen de fikk summet seg til å komme med et konkret spørsmål om en etterfølger, hadde utviklerne begynt å jobbe med «større og bedre ting».
Disse inkludererer sannsynligvis det massive flerspillerspillet All Points Bulletin, som Realtime Worlds utvikler for den koreanske utgiveren Webzen. Dette spillet ser ut til å bli en slags onlineversjon av GTA. Utviklerne har også et annet uannonsert prosjekt på gang, som skal komme ut i 2009.
Realtime Worlds forteller imidlertid at teamet bak Crackdown var svært skuffet over at det aldri ble mulig med noen etterfølger.