Ghost Recon 2 kommer som kjent til fire plattformer; Xbox, PC, PS2 og GameCube. Det som ikke tidligere har vært kjent er at det er snakk om to vidt forskjellige spill. Xbox og PC-versjonene blir utviklet av Red Storm sitt studio i North Carolina, mens PS2 og GameCube-versjonene blir utviklet av Ubisoft sitt Shanghai Studio. Dette skal sikre at hver av plattformene får et spill skreddersydd sine styrker.
Det som imidlertid er enda mer interessant er at PS2 og GameCube-versjonen vil foregå fem år før Xbox og PC-versjonen. Det er altså ikke snakk om at de ulike spillene tar for seg samme historie, slik som er vanlig i slike tilfeller. Her ser det nesten ut som Xbox og PC-versjonen blir en slags etterfølger til PS2 og GameCube-versjonen.
I Ghost Recon 2 er det en general fra Nord-Korea som skaper trøbbel. Landet har akkurat vært gjennom en av sine verste sultkatastrofer noensinne, og verden har besluttet seg for å hjelpe til med penger og andre midler. Den slue generalen mener imidlertid at disse pengene kan brukes på en bedre måte enn å mette sultende munner - han klarer nemlig å overbevise regjeringen om å snike til side nødhjelpsmidler for å bygge opp hæren deres.
Kineserne legger merke til at Nord-Koreas hær vokser og vokser, og er ikke særlig fornøyde med det de ser. Derfor igangsetter de sanksjoner mot landet, noe som tvinger nord-koreanerne å søke andre allianser. En ny alliansepartner finner de i Russland, samtidig som matmangelen fører til store opptøyer i landet. Den tidligere nevnte generalen tar kontroll over hæren for å slå ned disse, samtidig som han hevder at det er kineserne som er skyld i matmangelen.
Nå sender han styrkene sine mot Kina, med stilltiende støtte fra Russland. Kina ser faren for en storkonflikt, og ønsker slett ikke en krig med Russland, så de går med på at en internasjonal styrke skal komme inn og vokte grensen deres mot Korea. Uoffisielt har de også gått med på at en styrke med spesialsoldater skal gå inn og ta seg av trusselen, ved hjelp av alle nødvendige midler.
Dette danner altså grunnlaget for det neste Ghost Recon-spillet. Som med tidligere spill i serien er det her snakk om et taktisk skytespill der fokus er på lagarbeid og planlegging. Å løpe brølende ut mot fienden med rambokniven høyt hevet eller maskingeværet ved hofta er en dårlig idé her - med mindre du faktisk klarer å få fienden til å le slik at de mister konsentrasjonen er sjansene store for at noe slikt ender i en blodig og smertefull død for spillkarakteren din.
Spillet kommer med en rekke høyteknologiske våpen og militære hjelpemidler, og alt dette trenger du, for fienden er ikke til å spøke med. Ubisoft forteller at slemmingene i dette spillet er de smarteste og dødeligste til nå, så for å lykkes her må du bruke terrenget til din fordel og planlegge handlingene dine nøye før du utfører dem.
Naturligvis er ikke dette spillet uten grafiske oppdateringer, og i tillegg til dynamisk lys og skygge og "multi-texturing" (som gjør overflatene langt mer autentiske enn tidligere) kommer spillet med en fullstendig implementering av Havok 2-fysikkmotoren. Dette betyr ragdoll-effekter, ødeleggbare objekter, bevegelige kjøretøy og spektakulære spesialeffekter.
I tillegg kommer spillet med en ny kamerafunksjon som Ubisoft kaller OTS ("Over The Shoulder"). Her får du se handlingen fra like bak karakteren din, slik at du kan se hans reaksjoner på det som skjer rundt ham. Våpenet er naturligvis også synlig i denne kameramodusen.
Ghost Recon 2 skal etter planen komme i november. Etter alt å dømme er det Xbox og PS2-versjonene som kommer først, mens versjonene til PC og GameCube kommer litt senere.