I en podcast på IGN (videreformidlet av Nintendic) har det dukket opp noen nye detaljer om Wii Software (kjent som WiiWare andre steder i verden), systemet som skal la Wii-eiere kjøpe og laste ned nye spill over nettet (akkurat slik som Xbox Live Arcade på Xbox 360).
Wii Software skal lanseres tidlig neste år, og blant de første spillene på tjenesten finner vi titler som Final Fantasy Crystal Chronicles: Little King and the Promised Land og et onlinebasert Dr. Mario-spill.
I følge IGN-podcasten skal flesteparten av Wii Software-spillene koste rundt hundre tusen amerikanske dollar (eller mindre) å produsere. Spill kan utgis direkte gjennom Nintendo, eller via tredjepartsutgivere, som på Xbox Live Arcade.
På samme måte som Microsofts tjeneste, vil Wii Software komme med en grense i forhold til hvor store spillene kan være. IGN hevder at denne vil være på 40 MB, altså 10 MB mindre enn standardgrensen på XBLA.
Nintendo oppfordrer utviklere til å lage enkle spill, og ønsker i utgangspunktet at filstørrelsene skal være så små som mulig. Faktisk fortelles det at jo mindre filstørrelsen er, jo raskere kan utviklerne regne med å få utbetalinger fra Nintendo.
Utviklere som lager spill for Wii Software kan regne med å beholde 65% av profitten selv, mens Nintendo tar 35%. Dette er visstnok også i stil med løsningen på XBLA.
Nintendo har kommentert informasjonen fra IGN, og selv om de ikke avkrefter noe, virker det som størrelsesgrensen på 40 MB ikke er absolutt, da de sier Wii Ware vil levere spill i en rekke ulike størrelser, selv om fokuset ser ut til å bli på mindre spill.