Nettstedet 1UP har nå publisert et intervju med Shinji Hashimoto, Yoshinori Kitase og Tetsuya Nomura fra Square-Enix, og de hadde en del spennende informasjon om det neste store kapitlet i Final Fantasy-serien, Final Fantasy XIII. De starter med å fortelle at de opprinnelig planla å lage det for PS2, men at de valgte å endre planen sin og i stedet gjøre spillet PS3-eksklusivt.
De tre Squeenix-utviklerne fortsatte med å snakke litt om forholdet mellom de tre Final Fantasy XIII-spillene (PS3-spillene FFXIII og Versus XIII, samt og Agito XIII for mobiltelefoner). Disse foregår i verdener som er fullstendig separate og annerledes, men de deler mye av den nye mytologien. Figurene i de forskjellige spillene ikke vil møte hverandre, men det ble røpet at vi kanskje får se noen av figurene møtes i eventuelt fremtidige spill.
Heltinnen i Final Fantasy XIII ble også nevnt, selv om vi ikke fikk en detaljert beskrivelse av henne. Motomu Toriyama fortalte at hun ikke vil være spesielt feminin, og at hun vil være både sterk og uavhengig. Toriyama fortalte også at da han spurte designer Nomura om å designe henne, sa han at han ønsket seg en kvinnelig versjon av Cloud (som riktignok ikke ser spesielt mandig ut i utgangspunktet, men det får være).
Kampsystemet har fått mye oppmerksomhet i tiden etter E3-presentasjonen, fordi det så ut til å være svært actionfylt. Tilhengerne av serien kan imidlertid sove rolig - spillet fortsetter tradisjonen i Final Fantasy-serien, og systemet er bygd opp på en måte som minner om det vi har sett før, men med den forskjellen at det føles mye raskere. På den måten reduseres de irriterende ventepausene som er så vanlige i sjangeren.
Til slutt røpte Tetsuya Nomura at spillene vil bruke bevegelsessensoren i PS3-kontrolleren, og at utviklerne har en del ideer om hvordan dette vil foregå. Mer detaljer fikk vi dessverre ikke, men de kommer nok nærmere lansering. I mellomtiden kan du lese hele intervjuet, som også inneholder litt mer informasjon om Final Fantasy Versus XIII.