IGN har snakket med Harald Seeley fra CryTek, som jobber hardt med å få ferdig konsollversjoner av CryEngine-motoren deres (sist sett i skytespillet Crysis for PC).
Et av de mest åpenbare spørsmålene i forhold til konsollutgavene av CryEngine er hvordan motoren kjører i forhold til på PC. Harald Seeley forteller:
– Det er overraskende hvor god ytelse vi får på konsoll, etter å ha skreddersydd motoren til de individuelle systemene. Vi forventer at det endelige resultatet blir konsollspill som ser ut som de kjører på «high»-instillinger eller nesten på «high»-instillinger på PC.
Med tanke på at en god PC med DirectX 10 er i stand til å kjøre CryEngine på «very high»-instillinger, ser det ut til at konsollene mangler litt i forhold til PC. Men de som har spilt Crysis på «high»-instillinger er nok enig i at det ser temmelig lekkert ut likevel.
Seeley forteller at den største utfordringen ikke har hatt noe med det visuelle å gjøre, men vært minnebegrensninger på konsoll. Mangel på RAM har nemlig skapt trøbbel for Cryteks system for kunstig intelligens.
I tillegg innrømmet Seeley at PlayStation 3 var mer utfordrende å jobbe med enn Xbox 360. CryTek mener imidlertid de er i stand til å få konsollen til å yte maksimalt, og tror dette vil gjøre at PS3-spill som bruker CryEngine vil skille seg merkbart ut i forhold til spill som bruker andre systemer.
På spørsmål om en versjon av CryEngine kunne være aktuell for Wii, fortalte Seeley at CryTek ikke hadde opplevd noen etterspørsel etter en tredjeparts spillmotor på Nintendos konsoll, og at maskinvaren ville være begrensende i forhold til de kompliserte verktøyene deres.
Seeley utelukket ikke at CryTek vil lage en versjon av CryEngine for Wii i fremtiden, men fortalte at han tvilte på at de ville selge spillteknologi for Wii på en stund.
Besøk IGN for å lese hele intervjuet, som også inneholder mye informasjon PC-versjonen av CryEngine. Du kan også besøke spillmotorens offisielle nettsted.