Det skorter ikke med spill basert på romfart, utforsking, krigføring og handel for tiden. No Man's Sky er på horisonten, Star Citizen lover svære ting, og Elite: Dangerous har allerede levert romskipsimulering.
Om Infinty: Battlescape makter å stikke seg ut når det etter planen slippes i 2017 blir derfor svært spennende.
Svære kamper
Romkrigspillet har planer om å la hundrevis av spillere delta i gigantiske romkamper i forskjellige typer skip – alt fra små og kjappe romskip til større tungvektere. Man blir en del av én av tre konkurrerende selskap som slåss om dominanse.
Det hele skal ta sted i et helt solsystem i reel skala som genereres av algoritmer. Solsystemet skal kunne utforskes uten å møte en eneste lasteskjerm, og det skal også være mulig å gå ned på enkeltplaneter og bombardere fiendestrukturer.
Utvikler I-Novae Studios forteller også at hver planet kommer til å ha sin egen atmosfæretykkelse og tyngdekraft, noe som gjør at man må tilpasse seg omgivelsene.
Prosjektet avsluttet nylig en folkefinansieringsrunde på Kickstarter der de fikk sanket inn om lag 2,9 millioner kroner fra folk som håper å se spillet. Ifølge utvikleren kommer ikke spillet før på vårparten i 2017 til Windows.
Lang prosess
Selv om det er først nå spillet har havnet skikkelig i rampelyset, har Infinity: Battlescape eksistert i forskjellige bruddstykker i lang tid. Selve spillmotoren spillet bygger på har vært under utvikling siden 2004, først som et personlig prosjekt, men fra og med 2010 som et fullskalaprosjekt.
I utgangspunktet ønsket utvikler I-Novae Studios å lage et massivt nettspill, da bare kalt Infinity. I 2006 slapp studioet en prototype av hvordan romkampene skulle fungere, mest som en test av de forskjellige delene av spillet. Selve Infinity ble dog aldri skikkelig påbegynt, og Infinity: Battlescape er derfor det første hele spillprosjektet bygd på I-Novae-motoren.
Vi så nylig på et annet romkampspill, men da med strategi som fokus.
Stellaris ser ut til å være et forsøk på å gjøre litt om på 4X-sjangeren »