Prey for the Gods – et Shadow of the Colossus-lignende eventyrspill utviklet av tremannsteamet No Matter Studios – har byttet navn til Praey for the Gods, som følge av en konflikt med Bethesda. Ifølge det større studioet lignet spillets opprinnelige tittel nemlig litt for mye på navnet til deres eget, nylig lanserte produkt – Prey.
Ønsket ikke rettssak
På sine nettsider forklarer No Matter-gjengen at problemene oppstod da de forsøkte å registrere varemerket Prey for the Gods i 2015. Bethesda og eierselskapet Zenimax motsatte seg registreringen, og for å unngå en dyr rettssak så No Matter seg nødt til å gi slipp på navnet:
– Vi kunne ha kjempet mot dette, og vi tenkte på det en stund. [...] Vi ville ikke bruke opp våre dyrebare Kickstarter-penger, og vi ønsket heller ikke å be om mer penger for å ta opp kampen i en rettssak. Selv om vi hadde vunnet ville vi bli nødt til å bruke en stor andel av midlene våre, og vi mente det ikke var verdt det, skriver utvikleren.
I en uttalelse til Polygon forteller visepresident i Bethesda Softworks, Pete Hines, at selskapet ikke hadde noe annet valg i saken:
– Dersom vi ikke motsetter oss varemerket deres risikerer vi å miste Prey-varemerket, og det er ikke akseptabelt. Dessverre er det slik varemerkeloven fungerer, sa Hines.
Tross navnebyttet får No Matter lov til å beholde spillets originale logo, og at utviklingen nå kan fortsette tar studioet som en liten seier. Praey for the Gods skal etter planen lanseres på Windows, Mac, PlayStation 4 og Xbox One i desember.
Det er slett ikke første gang Bethesda har vært i konflikt om varemerker.
I 2015 fikk det lille mobilspillet Fortress Fallout selskapet på nakken »