SAN FRANCISCO (Gamer.no): Under fjorårets GDC skrev vi en lengre artikkel om da smellferske Indie Fund. Dette skulle etter planen bli et fond som skulle hjelpe nye, uavhengige utviklere med både penger og råd for å lykkes.
2D Boy-gründer Ron Carmel (World of Goo) har stått i spissen for fondet, og kunne i dag presentere de tre første spillene som har fått støtte. Av de 200 søkerne var det spillene Monaco, Shadow Physics og Qube som nådde opp i første omgang.
– Dette gir utviklere som oss en mye større fleksibilitet i forhold til å jobbe med de større utviklerne. Forholdet mitt til Indie Fund har vært fantastisk så langt, sa utvikler av spennende Monaco, Andy Schatz, på et foredrag i San Francisco i dag.
Indie Fund krever tilbake hele summen man har investert i et prosjekt når det kommer i salg. I tillegg skal man ha prosenter av salget i to år etter at det er sluppet. En typisk sats er én prosent per 10.000 dollar inn i prosjektet.
– Målet vårt er at en utvikler skal få støtte av oss én gang, og at de tjener såpass med penger på spillet sitt at man klarer seg selv etter det, sa Ron Carmel på samme foredrag.
Likevel åpner man for at det er greit å mislykkes. Hvis utvikleren ikke klarer å betale tilbake innen tre år, droppes gjelden.
Av den nevnte trioen knyttes det kanskje aller størst forventing til Monaco, som skal komme en gang i år. Dette er et actionorientert snikespill med en distinkt visuell stil (se video). Spillet vant to priser på Independent Games Festival under GDC i fjor.
PS. Sjekk vår Spillkalender for slippdatoer. Her får du full oversikt over når dine favorittspill kommer!