Her er de beste indie-spillene

IGF er på blåbærtur

Independent Games Festival har gått av stabelen, og her er vinnerspillene.

Spillindustrien blir stadig mer fragmentert, og for hver måned som går blir det tydeligere og tydeligere at også små utviklere kan ha stor suksess på markedet. I fjor fikk vi spill som Audiosurf, Braid, Mount & Blade og World of Goo - alle fremragende spillopplevelser fra små, uavhengige utviklere.

I flere år har Independent Games Festival eksistert for å plukke frem de beste uavhengige spillene, og nå har årets festival gått av stabelen i forbindelse med Game Developers Conference.

Blueberry Garden.

Som før har IGF delt ut priser i en rekke kategorier, men den gjeveste prisen av dem alle gikk til Sverige, og Erik Svedangs Blueberry Garden.

I Blueberry Garden må du utforske en merkelig verden for å finne byggemateriale for tårnet ditt. Spillets verden er et komplett, fungerende økosystem med planter og dyr, som du får mulighet til å påvirke på flere ulike måter. Blueberry Garden kommer i løpet av året.

Prisen for innovasjon gikk til Between, fra den profilerte spillkunstneren Jason Rohrer (blant annet kjent for Passage). Dette er et drømmeaktig spill som må spilles av to spillere samtidig.

Machinarium.

Prisen for visuell kunst var det Machinarium som fikk. Dette er et pek-og-klikk-eventyr fra skaperne av de populære Samorost-spillene, og foregår i en tegnefilmaktig og surrealistisk verden. Utviklerne planlegger å lansere Machinarium i løpet av året.

Lydprisen gikk til Brainpipe, et racingspill hvor du må legge ut på en reise gjennom din egen underbevissthet. Brainpipe kommer fra skaperne av det herlige Weird Worlds, og kan kjøpes på nettet allerede nå.

Det spennende prosjektet Cortex Command stakk av med prisen for beste tekniske utførelse. Her spiller du en hjerne som må forsvare seg mot angrep ved å bygge roboter og manipulere omgivelsene rundt seg. Opp til fire spillere kan kjempe mot hverandre. Cortex Command er også i salg nå (riktignok kun i beta-versjon). Cortex Command vant også publikumsprisen.

Musaic Box.

Designprisen gikk til hjernetrimmeren Musaic Box. Denne musikkbaserte hjernetrimmeren skal være ulikt alt annet på markedet, og gir deg i oppgave å skape melodier ved hjelp av puslebrikker. Spillet er tilgjengelig på flere nettportaler, inkludert Direct 2 Drive og Big Fish Games.

Det beste studentspillet i år ble Tag: The Power of Paint, utviklet av en gruppe spillstudenter hos DigiPen Institute of Technology. Dette er et førstepersons actionspill med en sterk hjernetrimkomponent, og spillet er tilgjengelig gratis på nettet. Ved å male omgivelsene rundt deg kan du påvirke dem slik at du oppnår målene dine.

Til slutt har vi D2D Vision Award, som gikk til det surrealistiske fysikkspillet Osmos. Her må du navigere deg rundt i merkelige miljøer, og absorbere ting for å vokse. Spillet er ikke ferdigutviklet, men en alfa-demo er tilgjengelig.

Diskutér artikkelen i forumet

Siste fra forsiden