Ifølge rykter vil Pokémon Go inngå sponsoravtale med McDonalds

– Hver restaurant blir PokéStop eller Gym, mener kilde.

The Pokémon Company

I løpet av den drøye uken siden lanseringen av Pokémon Go har det rukket å bli et av de mest populære mobilspillene gjennom tidene. Spillet håver etter sigende inn flere millioner kroner hver eneste dag fra salg av digitale gjenstander, men utvikler Niantic ser også på andre måter å tjene på fenomenet.

Blant annet ønsker utvikleren å introdusere sponsede Pokéstops og Pokémon Gyms, og ifølge nettstedet Gizmodo blir McDonalds spillets første sponsor.

McPokémon

Snart kan Pokémon Go-spillere måtte dra på McDonalds for å skaffe seg Poké-baller.
Niantic

En kilde med kjennskap til situasjonen har fortalt Gizmodo at sponsoravtalen i første omgang vil tre i kraft i et asiatisk land. Hvilket kunne kilden ikke avsløre, men avtalen går visstnok ut på at hver McDonalds-restaurant i hele landet vil bli enten et PokéStop eller en Pokémon Gym.

Disse er steder spillere besøker ofte i Pokémon Go, der man for eksempel kan kjempe mot andre monstre eller få en ny ladning med Poké-baller. Ved å plassere dem der sponsoren ønsker kan Niantic dermed styre spillere til bestemte steder i verden – i dette tilfellet til McDonalds-restauranter.

Utvikleren benyttet den samme forretningsmodellen i sitt forrige GPS-baserte spill – Ingress. I tillegg til å kjøpe steder kunne selskaper riktignok også sponse spesielle gjenstander i Ingress, men hittil tyder ingen ting på at vi vil få McPoké-baller i Pokémon Go.

Hverken Niantic eller McDonalds har foreløpig kommentert saken.

Lyst til å prøve Pokémon Go selv om det ikke er ute i Norge?
Tek.no forteller hvordan du installerer spillet i noen få enkle trinn »

Siste fra forsiden