Siden nittitallets sagnomsuste dager har id Software vært en utvikler å merke seg. Den PC-fokuserte utvikleren ble blant annet kjent for å popularisere førstepersonsskyttersjangeren med Wolfenstein 3D i 1992, og pumpet så videre på med de svært mye omtalte Doom- og Quake-spillene.
Den gang var fokuset først og fremst på PC, mens konsollutgaver av spillene ble sett mer på som en ettertanke. Ifølge id Software er dette dessverre ikke mulig lenger. I et intervju med Penny Arcade Report (via Gamespot) forteller nemlig utviklerens kreative leder, Tom Willits, at konsollmarkedet er for stort til at det er mulig.
– Vi ville ha elsket å lage PC-spill for alltid. Vi kunne gjerne ha laget PC-spill og ridd avgårde mot solnedgangen. Men det kan vi ikke. Om du ikke har et abonnementsbasert spill vil det være ekstremt vanskelig å utvikle et storspill som kun eksisterer på PC. Se på Rage – mindre enn halvparten av salget gikk til PC. Mesteparten av de solgte kopiene var på Xbox 360 og PlayStation 3, forteller Willits i intervjuet.
Rage ble gitt ut i fjor høst etter en lang utviklingsperiode, og høstet gode anmeldelser. Vår anmelder, Simen Løkken, følte spillet var godt, men at det ikke holdt helt mål med studioets tidligere titler.
Les også: Slik ble Rage en realitet Les også: Anmeldelse: Rage