At islandske CCP jobber på spreng med å ferdigstille Dust 514 og samtidig videreutvikle Eve Online hindrer dem ikke fra å pludre med andre prosjekter. De siste seks årene har de også jobbet med å spillmatisere vampyrbrettspillet World of Darkness.
Sist helg ble det avholdt et storstilt arrangement for det dystre massive onlinespillet i New Orleans, hvor det ble avslørt mye nytt om islendingenes neste prosjekt. En dedikert fan som deltok på arrangementet gir en kjapp gjennomgang av hva som ble presentert på det offisielle forumet til brettspillet.
Rolig start
Alle spillerne begynner som ordinære, dødelige mennesker. Mest oppsiktsvekkende er det kanskje at om du omkommer i denne fasen av spillet, gjør du det for godt. Etter hvert vil du også bli en vampyr, men også her må du være forsiktig – tøyer du strikken for langt så kan også en «Kindred»-figur dø for godt.
I likhet med Eve Online skal spillet foregå på én diger server, slik at alle spillerne i utgangspunktet kan kommunisere og spille med hverandre. I den sammenheng er det vel også greit å gjøre det klart at spillet får et omfattende system for spiller-mot-spiller-kamper.
Sosial avstraffing
En annen ting CCP ønsker å videreføre fra sci-fi-spillet er politikken. I World of Darkness kan man utnevne spillere til ulike æres- og adelsbenevnelser. En prins vil ha stor kontroll over andre spillere, men det betinger at han også har støtte fra andre mektige figurer.
Spillet tar angivelig en hel del inspirasjon fra såkalt LARP-ing, levende rollespill hvor man kler seg ut. En konsekvens av dette er at man skal kunne straffe spillere som ikke oppfører seg i tråd med spillets stemning. Her nevnes det sosiale mekanismer, men det vites ikke om det er snakk om gapestokker eller noe mildere.
World of Darkness har foreløpig ingen utgivelsesdato.
Les også: – World of Darkness er mørkt og sexy
Les også: Kommentar: En drøm om en mørk fremtid