Torsdag avslørte Funcom nye detaljer rundt sitt kommende overlevelsesspill, Conan Exiles, i en utviklerdagbok publisert på spillets nettside.
I videoen får vi blant annet se hvordan spillets sandkasseverden ikke bare vil bestå av ørken, som det kanskje kunne virke som i annonseringstraileren, men også av snø, fjell, elver, skoger og sumper. Den varierte naturen byr på ulike utfordringer og må ifølge utvikleren bli forstått og mestret dersom spillere ønsker å overleve.
En spillerstyrt verden
Til tross for spillets nådeløse omgivelser er det likevel spillerne som styrer verdenen i Conan Exiles. Enten du spiller alene eller sammen med andre på nettet står du fritt til å sette dine spor på landskapet og bygge den verdenen du vil:
– Dette er absolutt en spillerbygd verden. Du bestemmer. Du fikser verdenen. Du skaper verdenen. Du bygger hus. Du lager dine egne bosetninger. Du skaper ditt eget imperium, forklarer kunstnerisk sjef Gavin Whelan.
Brutalt kampsystem
Conan er selvfølgelig ikke Conan uten en god dose blod og brutalitet, og i dagboken forklarer kreativ leder for prosjektet, Joel Bylos, at nettopp kampsystemet var et av de aller første elementene utviklerteamet diskuterte.
Kampene blir en viktig del av både enspiller- og flerspillerdelen i Conan Exiles, der krigføring ofte er nødvendig – både for å forsvare seg mot og gå til angrep på fiender. Funcom lover et hurtig kampsystem, bygd slik at spillere alltid kan se skaden angrepene deres gjør:
– Når du slår noen ser du skaden du gjør. Du ser spor etter angrepet ditt på den andre spilleren. Du ser hoder revet av, du ser armer revet av. Du ser blod, du ser gørr, du ser bulker i rustninger. Dette er tingene vi tar sikte på. Dette er hva vi ønsker å oppnå i dette spillet, uttaler Whelan.
Først til Early Access
Som tidligere annonsert kommer Conan Exiles først til PC i Early Access-form til sommeren, mens PlayStation 4- og Xbox One-versjoner slippes når utviklingen er fullført.
Overlevelsesspillet er nok et steg i Funcoms plan om å fokusere mer på mindre spill i tiden fremover, i stedet for de større prosjektene de har satset på tidligere. Det første leddet i denne nye retningen for selskapet så vi med lanseringen av grøsserspillet The Park i fjor, som fikk mye skryt av vår anmelder.
I fjor sommer slet selskapet med pengeflommen.
– I ytterste konsekvens kan dette bety kroken på døren for oss »