Den amerikanske strategiutgiveren Stardock har annonsert imperiebyggespillet Sorcerer King. Konseptet i dette spillet er litt ulikt det vi vanligvis ser i sjangeren, etter som det i praksis starter etter at du har tapt.
Vinneren er den nevnte kongen, som nå hersker over verden. Han er imidlertid ikke fornøyd med den makten han har, og vil nå forsøke å oppnå gudommelighet.
Asymmetrisk strategi
Du styrer en minifraksjon som ligger med brukket rygg etter kongens herjinger, men nå er det opp til deg å hindre ham i å nå målet sitt. Dermed må du gjenoppbygge riket ditt, alliere deg med andre små fraksjoner, og gjøre det du kan for å redde verden.
Samtidig utsettes du stadig for nådeløse angrep fra kongen, som er mye mektigere enn deg. Spillet skal være asymmetrisk, og du og kongen spiller i praksis ulike spill. Hans mål er noen helt andre enn dine mål.
Samtidig holder en sofistikert kunstig intelligens kontroll på det som skjer, og vil manipulere handlingen underveis – litt som en «game master» i et rollespill.
Spillet bygger videre på universet og spillsystemene skapt i Elemental-serien, som startet katastrofalt men har utviklet seg i en veldig god retning siden. Grunnkonseptet virker imidlertid ganske annerledes, og Stardock skal også strømlinjeformet kampsystemet og lagt inn muligheten til å skape magiske gjenstander.
Planen er å lansere fullversjonen tidlig neste år, men allerede nå er det tilgjengelig i «early access».
Det skjer mye i denne sjangeren for tiden. I går anmeldte vi for eksempel Endless Legend, som vi likte veldig godt, og straks kommer Civilization: Beyond Earth. Stardock selv jobber også med Galactic Civilizations III.