Det noe gamle og trauste uttrykket om «å hoppe etter Wirkola» har neppe vært mer treffede enn for det stakkars skytespillet som har baller til å komme i kjølvannet av Call of Duty: Modern Warfare 2.
Foreløpig er det relativt stille på frontlinjen, men det er ingen hvemsomhelst som har valgt å legge sin betatest rett i bakblåsten til Infinity Ward. Alle skytespillentusiaster har et forhold til svenske Digital Illusions' Battlefield-serie, og krigstrommene buldrer når det er klart for en flerspillerbeta av deres kommende krigsspill.
Seriens arvesølv tilhører PC-verdenen, med spill som Battlefield 1942 og Battlefield 2 – to av de beste spillene denne sjangeren noen gang har sett. I de senere år har også konsollspillere fått ta del på slagmarken med både Battlefield: Bad Company og nettspillet Battlefield 1943, som kom ut tidligere i år.
Uredd
Battlefield: Bad Company 2 skal etter planen være på markedet i mars 2010 – en god stund etter at Modern Warfare 2 har fått rast fra seg. DICE viser likevel at de ikke er spesielt redde, ettersom de inviterer flere tusen på fest midt i denne hektiske skytehøytiden. Spillet skal etter planen fortsette der det forrige slapp, og som så ofte før er det også denne gangen en krig som baserer seg på USA og Russland i hovedrollene.
Ett kart og èn modus er tilgjengelig. Kampene utspilles over et stort og godt temperert område en plass i Sør-Amerika, med en modus vi kjenner igjen fra før. Ett lag skal kjempe seg frem og sprenge visse sentrale områder for spillets gang, mens motstanderlaget skal forhindre dette. Hvis det angripende lag makter dette blir fronten flyttet bakover til nye punkt, helt til det forsvarende lag står på hælene og forsvarer i sin egen bakgård.
Battlefield-oppskriften holdes fremdeles i hevd, og spillet legger seg ganske elegant mellom det raske og nærmest slitsomme tempoet i Modern Warfare 2, og det mer momentdrevne og nådeløst realistiske gameplayet vi fikk i Operation Flashpoint: Dragon Rising.
Gullet glimrer fremdeles
Det som kjennetegnet det forrige spillet, og som nå forsterkes, er de to faktorene som viser spillet fra sin beste side. For det første er modelleringen og fysikken til kjøretøyene veldig god. I motsetning til enkelte av Operation Flashpoint: Dragon Rising sine kjøretøy, er Battlefield sine en fryd å føre enten dette er helikopter eller stridsvogn.
Det andre viktige og tildels sentrale punktet i senere tids Battlefield-spill, er mulighetene Frostbite-grafikkmotoren gir med tanke på ødeleggbare miljøer. Bad Company 2 ser ut til å ta graden av ødeleggelse et hakk lengre enn forgjengeren. Det er få ting som er morsommere enn å se ting som går i lufta eller ødelegges, og det er derfor svært tilfredsstillende å se hvordan gatekampene formelig tærer ned miljøet i den lille kystbyen.
Omgivelsenes respons på ødeleggelsene er på flere områder mer subtile enn i forgjengeren. Der hvor man i løpet av noen minutter med villmannskjøring med stridsvogn hadde sablet ned stort sett alt i Bad Company, fungerer striden i oppfølgeren som en mer sofistikert type erosjon. Du legger merke til at vegger og lignende gradvis forsvinner foran deg, og til slutt er det bare armeringsstålet som står mellom deg og 120mm-kanonen til en M1A2 Abrahms.
Best på krig
Bad Company 2 later, i likhet med sin forgjenger, til å være et bedre krigsspill enn skytespill. Det er først og fremst et spill der man gis mulighet til å delta i striden på den måten man selv vil. Det er fire ulike klasser i flerspillerbetaen, som alle har ulike roller. Som Battlefield-serien har vist tidligere, klarer de fint å balansere rollene til for eksempel sanitets- og støttesoldaten, slik at noen også vil spille disse.
Variasjonen er stor, noe som gir fordeler og ulemper. Prioriteringer må foretas, og rent skytespillteknisk blir betaversjonen av Bad Company 2 parkert av Modern Warfare 2. Det er selvfølgelig urettferdig å sammenligne et spill i betatilstand med et ferdig produkt, men man får en ganske mye bedre følelse av å fyre av et våpen i Infinity Wards stortittel.
Som i Bad Company foregår ofte store deler av skuddvekslingene på langt hold, i kontrast til for eksempel Modern Warfare 2, hvor du på grunn av noe trange brett nærmest får geværpipa i halsen når du runder et hjørne. Dette gjør igjen at det er vanskeligere å vite hvor du ble tatt fra og en lengre vei å gå tilbake å få hevn.
Det er andre småting man legger merke til også. Den stadig fraværende muligheten til å legge seg ned er irriterende – dette gjelder spesielt for snikskytterklassen. Det er fremdeles også en god del finpussing igjen rent grafikkmessig, ettersom spillets utseende og tekniske fremtreden imponerte lite i forhold til enspillerdelen vi fikk kikke på tidligere i år.
Konklusjon
Battlefield: Bad Company 2 har fremdeles tre–fire måneder igjen i produksjon. Flerspillerbetaen denne sniktitten tar utgangspunkt i inneholder kun på ett brett og én spillmodus – hvilket ikke er så mye hvis vi tenker tilbake til forgjengeren med sin morsomme kampanjemodus og livlige flerspillerdel.
Det er likevel ikke for tidlig å si at det gjenstår litt jobb for å få Battlefield: Bad Company 2 opp på et høyt nivå som skytespill, men som krigsspill er det få konsollspill som er denne serien verdig. En rekke ulike kjøretøy kombinert med ødeleggbare miljøer er hjørnesteinene som forhåpentligvis kommer til å bære Battlefield-navnet videre med stolthet.