Michel Ancel, best kjent som mannen bak Rayman-spillene og Beyond Good and Evil, viste denne uken frem mer av det kommende overlevelsesspillet Wild. Ancel dukket opp på scenen under PlayStations pressekonferanse fra Paris games Week og loset oss gjennom en demo av spillet.
I demoen, som du kan se i videovinduet til høyre, må spillets hovedfigur, en tatovert sjaman, hjelpe en ung jente som har blitt bitt av en slange. For å redde jenta må sjamanen be til slangeguden ved et alter i nærheten, men aller først må han fange en av de giftige slangene.
Ta kontroll over spillets skapninger
Ancel viser hvordan man tar kontroll over en ørn som kan brukes til å fange en slange, før sjamanen deretter roper på en bjørn som han kan ri på. Gjennom å bygge opp nære forhold til de mange forskjellige skapningene vil spillere kunne låse opp nye måter å bruke dem på, forklarer utvikleren. Vi kan altså ikke regne med å kunne ri på bjørner fra første stund.
Videre får vi se hvordan en liten kanin kan brukes til å snike seg rundt, mens en flokk ravner for eksempel kan distrahere fiender. Sjamanens kontroll over de ulike skapningene kan overføres direkte fra ett vesen til et annet, noe som åpner for et hav av kombinasjoner.
Ifølge Ancel vil ethvert problem vi møter på i spillet ha flere løsninger, og hvilken fremgangsmåte du velger er fullstendig opp til deg. Wild handler om å skape sin egen, unike historie i en stor, åpen verden full av muligheter.
Til slutt i demoen tilkaller sjamanen slangeguden – en enorm, skjellkledd kvinneskikkelse – som kan lære bort evnen til å kontrollere slanger eller lage motgift for slangebitt. Ifølge guden vil det ha sin pris å lære nye evner, men Ancel utdypet ikke dette punktet.
Wild kommer kun til PlayStation 4, men en lanseringsdato er foreløpig ikke satt.
Til sommeren kan du utforske det enorme universet i No Man's Sky.
Det ambisøse romeventyret har endelig fått slippdato »