Sonder er et tredjepersons eventyr med en interessant vri. Handlingen foregår ombord på en romstasjon befolket av en gjeng forskjellige mennesker. Men ingen av dem er den tradisjonelle «hovedpersonen». I stedet kan du fritt hoppe mellom dem, og oppleve historien fra deres synspunkt.
Utviklerne forteller at et av målene for spillet er å illustrere hvordan valgene du tar påvirkes av perspektivet ditt. Handlinger som kan virke irrasjonelle, ondsinnede eller generøse for en annen person kan oppleves på en helt annen måte når du er i skoene til personen som utfører dem.
Valgene du tar underveis får konsekvenser for figuren du spiller og de andre figurene, og er med på å avgjøre hvem som eventuelt overlever hendelsene i spillet.
Tiden går uavhengig av hva du gjør
Underveis tikker klokken ubønnhørlig mot slutten, og alt som skjer er med på å diktere historiens gang. Det betyr også at ulike ting skjer til ulike tider, uansett om du er til stede for å oppleve eller påvirke dem.
Men om du føler at ting ikke går helt etter planen står du fritt til å spole tilbake tiden. Her er det ingen begrensninger, så om du vil kan du gå helt tilbake til starten. Utviklerne lover også at man skal kunne spille i flerspiller, hvor ulike figurer styres av ulike spillere.
Sonder virker som et svært ambisiøst prosjekt, og det gjenstår å se om det faktisk kommer til markedet. Utviklerne har laget en prototypeversjon som demonstrerer spillets mekanismer, men har ingen utgiveravtale. Målet er å lansere spillet til neste-generasjons konsoller og PC.
Les også: Anmeldelse av Brothers: A Tale of Two Sons
Les også: Dystert eventyr fra Russland