Bruk av kamera som hovedverktøy er ikke noe nytt i spill, og man har sett det i så ulike titler som barnespillet Pokémon Snap og det intense skrekkspillet Fatal Frame. Australskutviklede Warco tar likevel bruken av videokamera til et helt nytt nivå.
I «skytespillet» styrer du videojournalisten Jesse DeMarco idet han reiser verden rundt og dokumenterer væpnede konflikter og andre farlige situasjoner. Her er det likevel ikke et våpen du bærer rundt på, men et videokamera. Målet er å dokumentere ulike, kontroversielle øyeblikk, for så å klippe dem sammen til en gripende nyhetshistorie.
Stor frihet
– Spillet handler også om å navigere en moralsk grå verden og ta avgjørelser som har en innvirkning på folk. Det handler om å finne historien du ønsker å fortelle, ettersom alle våre miljøer er fylt med ulike historieelementer som kan filmes og kombineres på eget vis. Dette er både en historiefortellingsmotor og et actioneventyr fra et nytt perspektiv, sier Morgan Jaffit fra spillstudioet til Ars Technica.
Åpne valg er en av flere ting som skal prege spillet, som utvikles i samarbeid med den australske krigskorrespondenten Tony Maniaty og filmskaperen Robert Connolly. Warco var faktisk førstnevntes idé, og utvikler Defiant Entertainment kom inn på et senere punkt.
Et av problemet for spillet, hvis tittel faktisk en en forkortelse av ordet «war correspondent», er at det kan bli vanskelig å markedsføre. Det er ingen åpenbar interesse for et skytespill uten faktisk skyting, og det har fortsatt ikke fått en utgiver. Derfor er det enda ikke avklart når det kommer, eller til hvilke plattformer.