Overlevelsesspillet I am Alive hadde en vanskelig vei til markedet. Det ble avslørt sommeren 2008, og så forsvant det fra radaren helt til Ubisoft annonserte det på nytt i 2011. Da ble det klart at det skulle være et nedlastbart spill i stedet for en butikkdistribuert utgave, og at det ikke skulle komme til PC.
Avgjørelsen om å hoppe over PC fikk noen reaksjoner, men ikke like mange som kommentaren Stanislas Mettra fra Ubisoft Shanghai kom med da han ble spurt om en PC-versjon:
– Vi har klart og tydelig hørt PC-spillere sutre om at de ikke får en versjon av spillet, men lager de støy kun fordi de ikke får det til PC, eller ønsker de faktisk å spille det? Hadde de kjøpt spillet om vi laget det?
Nå får vi kanskje et noe forsinket svar på spørsmålet hans. I am Alive kommer nemlig til PC likevel, og skal lanseres i september. Det gjenstår å se om PC-spillere fortsatt er interessert; spillet kom til konsoll i vår, og det var da all markedsføringen fant sted.
Om du har glemt hva det hele dreier seg om kan vi fortelle at det er et tredjepersons action/plattformspill som finner sted i en by som har blitt fullstendig ødelagt av massive jordskjelv. Du spiller en overlevende, som må forsøke å komme deg ut av byen samtidid som du må forholde deg til en stadig mer desperat og farlig befolkning.
– I Am Alive serverer deg menneskeskjebner og situasjoner som vil få deg til instinktivt å bite tennene sammen og ønske at du kunne gjort mer, hjulpet flere og samhandlet mer. Jeg trivdes utrolig godt i denne post-apokalyptiske byen og ble så glad i spillet at jeg savnet dybde og en enda større verden og flere timer spilletid. Jeg ønsket meg mer av alt, skrev Ina Berg Johansen i vår anmeldelse av konsollutgaven.
Les også: Dunkle landskap i STALKER 2-gjengens nye spill
Les også: Hva om Cuba-krisen ikke ble avverget?