Hvor mye er du villig til å betale for en dans i Destiny?

Snart kan du betale mikrotransaksjoner for å utvide repertoaret.

«Dæinse dæinse dokka mi, vi ska hoppe dæinsen vi! Nå ska dokka vara blid, for nå ska dokka dæinse!»
Activision

Fra og med 13. oktober vil Destiny tilby mikrotransaksjoner. Dette har utvikler Bungie fortalt på sine nettsider.

I første omgang er det 18 nye emotes som skal selges for en småslump med penger. De kan du skaffe fra selgeren Tess Everis i The Tower ved å bruke en ny spillvaluta kalt «silver» som du kjøper for ordentlige penger. Prisen får vi først vite ved lansering.

Destiny er et nettbasert skytespill.

– Som med de tre «emotene» som vi bydde på i The Take King Collector's Edition, er disse helt valgfrie, og skal ikke spille inn på spillet på noen annen måte, påpeker utvikleren.

«Emotes» er gestikuleringer man kan få avataren sin til å utføre ved å trykke på en av de fire retningene på d-paden. Man kan også få figuren til å danse med enkelte av valgene.

Kosmetisk innhold

Selvfølgelig er det ikke slik at du tvinges til å skaffe deg disse gestikuleringene. Det er aldri noe man vil gå glipp av i spillet om man avstår fra det kosmetiske innholdet, og det påvirker ikke spillet utover dette.

Bungie tapte visstnok milioner på Destinys forholdsvis lave metascore.
Activision Blizzard

Det virker samtidig som om Destiny i fremtiden vil bruke inntektene fra transaksjonene på å fokusere mer på å slippe nye oppdrag og hendelser i spillet senere i år. Etter det hevder Bungie at de vil legge øynene på «world events», nye opplevelser og etterspurte endringer.

– Dersom du fremdeles er skeptisk, kan du logge inn neste uke og se hvordan det blir. Vi kommer til å legge inn noen gratise «Silver» på kontoen din slik at du kan kjøpe deg en «emote» eller to og bli en legendarisk danser i galaksen, fleiper utviklerne.

Det vites ikke om Bungie har planer om å selge annet innhold gjennom mikrotransaksjoner senere.

Slutter med større pakker?

I samme nyhetsbølge forteller Kotaku at de har hørt troverdige rykter om at Bungie kommer til å slippe gratis historieinnhold og -oppdrag om lag annenhver måned videre, og at de samtidig slutter å lage kjøpbare innholdspakker som The Dark Below og House of Wolves. Denne utviklingsplanen skal gjelde til Destiny 2 slippes høsten 2016, ifølge nettstedet.

Destiny ble sluppet til Xbox 360, PlayStation 3, Xbox One og PlayStation 4 9. september i fjor. En god del koser seg stort med spillet, men vår anmelder og andre hadde en del å utsette på skyteopplevelsen..

Les også
Anmeldelse: Destiny

Likevel har spillet slått an. Ifølge Activision har Destiny satt heftige rekorder: den største lanseringen for en ny serie i spillhistorien, samt blant de ti største spillanseringene noensinne. Sist vi hørte hadde spillet også 9,5 millioner registrerte spillere.

Bungie har holdt liv i spillet gjennom utvidelsespakker. Den nyeste – og største – av disse heter The Taken King, og ble lansert 15. september.

Vi visste fra før av at spillet får en oppfølger:
Destiny-oppfølgeren er allerede under utvikling »

Siste fra forsiden