Leserinnlegg

Hvor går veien videre?

Spillutviklere og utgivere bukker en etter en under for finansspøkelset. Er mastodontenes tid over?

1: Den gang
2: Hva nå?

Året er 1982 og alle nynner på Michael Jacksons ”Thriller”. Vi befinner oss i spillbransjens første gullalder og Atari setter en tvilsom verdensrekord når de utvikler E.T – The Extra Terrestrial til Atari 2600 på ufattelige seks uker.

Millioner av eksemplarer blir produsert, og kapitalistene gnir seg i hendene – dette må gå rette veien. Vi har ennå Steven Spielbergs klassiker ferskt i minne, stadig flere kjøper spillkonsoller, og Atari er en av kongene på haugen. Hvis du nå venter på et kraftig men, så har du har helt rett. Atari har i sin higen etter penger plastret sammen det verste makkverket siden Ålesund brant.

E.T – The Extra Terrestrial

E.T – The Extra Terrestrial er i dag viden kjent av gamere som spillverdenens Lada - eller et slags Daikatana på steroider. Spillet flopper så det synger etter og det ryktes at Atari begraver hundretusener eksemplarer i New Mexico.

Selv om E.T ikke alene var grunnen til spillbransjens krakk på begynnelsen av 80-tallet, så har den blitt et symbol på en mørk tid. En tid hvor kapitalister, markedsføring og penger satt i førersetet, og innovasjon, kvalitet og entusiasme ble stående igjen med skjegget i postkassen. I dag er vi igjen inne i en periode hvor det å være spillutvikler anses å være en risikosport. Vil historien gjenta seg?

Et lunkent finansmarked er helt klart en viktig faktor, men langt fra den eneste. I en bransje med store voksesmerter og endringer kan man dra frem noen tendenser. For det første ser inntektene til de store utviklerne og utgiverne ut til å gå i riktig retning. Både THQ, EA, Nintendo, Disney Interactive og mange andre rapporterer økende inntekter, men fortjenesten ser ut til å ha parkert tøflene.

Med litt sunn fornuft kan vi raskt anslå at kostnadene har økt dramatisk. Det er ikke lenger bare, bare å slenge sammen Generic FPS number 46885 og se på pengene løpe inn døra. Enorme budsjetter på flere hundre millioner kroner er en virkelighet for dagens utviklere, og et tøft marked kombinert med kresne gamere gjør at de aller fleste spill i dag går med underskudd.

Det sier seg selv at dette ikke er forenlig med bærekraftig utvikling. Til tross for noen hederlige unntak som fremdeles ler hele veien til banken, signaliserer dette at noe kanskje er i ferd med å skje.

1: Den gang
2: Hva nå?

Kommentarer (19)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Ty4on
16 år siden

Lite dere vet om E.T. til Atari 2600. Det var et av de første spillene med et mål, de aller fleste spillene da var jo bare om å få poeng til man døde. Det solgte også ganske bra, 1.5 millioner eksemplarer og inspirerte nok spill som The Legend of Zelda (overhead, man må lete etter ting osv), men siden Atari 2600 hadde så svak hard ware kunne ikke det være så komplisert.

 

E.T. var på mange måter forut for sin tid, kanskje litt for mye ;)

Mountain
16 år siden

Tiden vil vise hvordan det går, og det er vi som er med å skaper den. Flott artikkel, Tek's nye spillside sin første kvalitetsartikkel imo! ;)

 

Stå på, så blir kanskje dette også en bra spillside?

Dupl3xxx
16 år siden

Jeg gleder meg til nye ideer, sjel og personlighet blir viktigere enn penger. Se på HL2, gode spill, med masse sjel. Ikke perfekt, men et steg i rett rettning. NFS døde for meg rundt om Underground II. Drift i Underground I var faktisk litt gøy, men jeg savner kjøregleden fra NFS III HP.

Simen Løkken
16 år siden
Lite dere vet om E.T. til Atari 2600. Det var et av de første spillene med et mål, de aller fleste spillene da var jo bare om å få poeng til man døde. Det solgte også ganske bra, 1.5 millioner eksemplarer og inspirerte nok spill som The Legend of Zelda (overhead, man må lete etter ting osv), men siden Atari 2600 hadde så svak hard ware kunne ikke det være så komplisert.

 

E.T. var på mange måter forut for sin tid, kanskje litt for mye ;)

 

Salgstall skal vel kanskje ikke dras frem som noen målestokk på gode spill. Bare se på hva som selger på Wii! :) Uansett, så var poenget at i forhold til salgsprognosene til Atari, så var det en katastrofe! Hadde det ikke het E.T, så hadde det sett enda værre ut..

Når man ser hva Sierra fikk til med King's Quest et snaut år senere, så kan det diskuteres hvor langt ET var fremut for sin tid. Når det i tillegg figurerer på de fleste lister over de verste spillene noensinne, så blir det vanskelig å si noe pent om det.

Dotten
16 år siden

Sierra eier. Eller eide. Synd Ken og Roberta solgte sitt livsverk. Jeg lurer på hvordan det går med bl.a. Roger, Larry, Sonny og prinsen av Shapeir.

 

Nicely done Simen, bra med noe annet enn copy+paste artikler. Om ikke annet så slipper nytt talent til som følge av Tek-Gamer skilsmissen :)

Siste fra forsiden