Kommentar

Tidsklemma og spill

Hvem har tid til spill?

Arnfinn Pettersen, Larian Studios (Montasje: Gamer.no)
Vis mer

Tenk fort. Hvor mange timer har du i en uke som ikke er jobb, soving, kjøring til korps og speider'n, leggetid for barn, pendling, klesvask, matlaging, insomnia, kvalitetstid med din kjære, trening og så videre?

Nå varierer det veldig hvilken livssituasjon og livsfase leserne av denne sida er i, men om man tar statistikken for gameres alder er det ikke vanskelig å anta at en stor andel har fulltidssyssel og en stor andel har barn. I tillegg skal man altså få tid til hobbyen sin – i dette tilfellet kulturkonsum.

For dem som har film eller litteratur som hobby er det kanskje vanskelig, men like fullt mulig å få med seg hva nå enn de regner som «pensum» det året. Kanskje se seg gjennom nominerte til Cannes og Oscar og store nye utgivelser i deres valgte sjanger, enten det er skrekkfilm eller Bollywood. Å lese seg gjennom favorittene til årets nobelpris, NY Times bestselgerliste eller de nominerte til Nordisk råds litteraturpris er logistisk mulig å kombinere med et vanlig arbeids- eller familieliv.

Det er ikke tilfellet med TV-serier. Om du for eksempel skal se alle stor-seriene fra «TV-seriens gullalder» de siste to tiårene, fra True Blood, via The O.C., Game of thrones, The Wire, Orange Is the New Black, House of Cards, Walking Dead og alle de andre – så ville du ikke hatt tid til å spise eller sove.

Å spille Elden Ring er som å ha en deltidsjobb i en måned.
Bandai Namco
Vis mer

Og hva med spill?

Så kommer vi til spill. Der de store utgivelsene, særlig i visse sjangre, ikke sjelden har en hovedhistorie du må bruke 50–100 timer på. Et par nylige eksempler er Baldur's Gate 3 (anslått 60 timer for hovedhistorien) eller Elden ring (det samme). Men mange av oss knoter rundt mer enn det, eller starter igjen midt i. I realiteten er Elden Ring en 50 prosent stilling i en måned. Og la oss ikke starte med kosespillene som Dreamlight Valley. Det er ikke rart gaming-hobbyen kan føre til litt friksjon i hjemmet, om man ikke har klart finne en «Player 2».

Dette er egentlig ikke noe nytt, de eldre av oss husker tiden «da spill var vanskelige». Vanskelighetsgraden var en tiltenkt del av spill som skulle få plass på en floppy. Du kunne ikke lage enorme spill av rene lagringsplass-hensyn. Så for å tyne ut spilltida og gi folk verdi for pengene, måtte de ta lenger tid å komme gjennom. Men i floppyens tid kom det ikke ut et uoversiktlig antall spill i året. Og de hadde ikke spillere med noen gigabyte internetthastigheter til nedlasting eller streaming med Game Pass.

Steam har en hendig «hours played»-statistikk øverst på spillets startside. I World of Warcraft kan tørrlagte spillere ta en rask «/played» på sin hovedfigur for antall timer brukt bare på akkurat den figuren. Det er en slags blanding av stolthet og skam i den der.

Vi har en del formildende faktorer for dem av oss med 500 timer i ett spill. Skyrim kom ut i 2011. Du skal ikke ha mange timene i hver sommerferie de siste 13 åra for å klare å bikke et imponerende tall.

Timene flyr i World of Warcraft, men hvem har egentlig nok tid?
Blizzard Entertainment
Vis mer

Du kan kjøre noen strategier. Velge deg ut et par i året. Bli en sjangerspiller og holde deg til storstrategi eller de viktigste japanske rollespillene. Eller velge deg ett spill og være i det spillet. La timene gå i Stellaris. Eller bare drive med små rare indiespill som det ikke tar lang tid å komme gjennom, men som gir verdi for pengene i at de ikke koster 600 kroner. Når spillet kanskje tar fire timer, men koster det vi ser på som lommerusk, så får vi ganske mye utbytte målt i gøy per krone.

Men tilbake til «pensum». Om du er av typen som i alle fall skal gjennom noen prisvinnere, så utgjør de nominerte og vinnerne fra BAFTA-prisen 2024 – i utvalgte kategorier som for eksempel Players Choice, nykommere og Game Beyond Entertainment – en heftig mengde timer du må legge ned.

Som en liten avsporing: Å følge med på prisutdelinger kan føre til at du finner noen små skatter du aldri ville hørt om ellers.

Det er ikke rart at så veldig få faktisk runder spillene i bibliotekene sine. Du rekker ikke bli ferdig med ett storspill før et nytt kommer ut. I alle fall ikke om du fortsatt spiller en og annen runde Civilization i tillegg.

Så tilbake til spørsmålet:

Hvor mange timer i døgnet?

Ledige stillinger
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
IT Engineer – Cegal
Søknadsfrist:
31.03.2025
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (67)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Peteguy
2 måneder siden

Det er ekstremt krevende å balansere spill, jobb og familie for en som er vant til spille flere hver kveld frem til en var 30. Personlig må jeg velge et spill og bli ferdig med det før jeg begynner noe nytt. Det blir 2-4 spill i året og stort sett i RPG eller gode coop spill med player 2. Ingen multiplayer. Kanskje 2 timer fredag og lørdag og thats it. Må innrømme at suget etter å spille mer aldri går bort. Også litt ambivalent i forhold til om jeg vil spille med mine barn når de blir eldre. Spilling er fortsatt min måte på å koble ut verden, en liten time eller to. Og den nytes best alene(desverre?)

Vokteren
2 måneder siden
Peteguy skrev (6 minutter siden):

Det er ekstremt krevende å balansere spill, jobb og familie for en som er vant til spille flere hver kveld frem til en var 30. Personlig må jeg velge et spill og bli ferdig med det før jeg begynner noe nytt. Det blir 2-4 spill i året og stort sett i RPG eller gode coop spill med player 2. Ingen multiplayer. Kanskje 2 timer fredag og lørdag og thats it. Må innrømme at suget etter å spille mer aldri går bort. Også litt ambivalent i forhold til om jeg vil spille med mine barn når de blir eldre. Spilling er fortsatt min måte på å koble ut verden, en liten time eller to. Og den nytes best alene(desverre?)

Egentlig burde ingen bruke tid på en så asosial og helsefiendtlig geskjeft som gaming…..

Skjelvgråt
2 måneder siden
21 minutes ago, Vokteren said:

Egentlig burde ingen bruke tid på en så asosial og helsefiendtlig geskjeft som gaming…..

Hva bruker du tiden på?

Håvard
2 måneder siden
Vokteren skrev (26 minutter siden):

Egentlig burde ingen bruke tid på en så asosial og helsefiendtlig geskjeft som gaming…..

Asosialt? Jeg holder hvertfall kontakt med flere igjennom gaming. Møtes såklart utenfor også, men med lange avstander er det trivelig å spille noe sammen innimellom.

Vokteren
2 måneder siden
Skjelvgråt skrev (14 minutter siden):

Hva bruker du tiden på?

Mye forskjellig som jobb, bolig, hytte, familie, trening, politikk osv litt avhengig av årstid.
Å sitte stille i timesvis, spise jallamat, drikke ren koffeindrikk, overbelaste buksebaken, musehånd, øyne og hjerne i timesvis utover natta, er ikke noe for meg. Det burde vært bannlyst for hjerner som er i utviklingsfasen.

Siste fra forsiden