I forrige uke startet spillutvikleren Double Fine et Kickstarter-prosjekt der de spurte spillerne selv om de ville betale utviklingen av et pek-og-klikk-eventyr fra Tim Schafer, mannen bak klassikere som Day of the Tentacle og Full Throttle.
Resultatet overgikk alles forventninger. Double Fine hadde et mål om å samle 400 000 dollar i løpet av én måned, men det beløpet ble passert få timer etter at Kickstarter-prosjektet ble lagt ut. I skrivende stund har spillerne betalt 1 669 352 dollar, altså rett under ti millioner norske kroner for å få sparket prosjektet i gang.
Det betyr blant annet at hele utviklingsteamet må signere over tusen plakater til spillere som har betalt 250 dollar eller mer, men forhåpentligvis resulterer ikke det i varig mén.
Obsidian er inspirert
En av de mange som har blitt fristet av Double Fines suksessrike kronerulling er Chris Avellone, som er sjef hos rollespillutvikleren Obsidian.
På bloggen sin sier han at Double Fines suksess har vært inspirerende, og han påpeker at spillerne virker mer interessert i klassiske eventyrspill enn det utgivere flest tror. Det er godt nytt for en som lever av å lage rollespill, en annen sjanger som sliter litt i motbakke.
– Ideen om spillerstøttet utviklingsbudsjett er bevis for at enkelte sjangre ikke er døde, og oppfølgere kan ha flere bein å gå på enn det ser ut som. Og tanken om å slippe å krangle med en utgiver er appellerende.
Han avslutter med et spørsmål til selskapets tilhengere:
– Hvis Obsidian laget et Kickstarter-prosjekt, hva ville dere ønske å se oss prøve på?
Gjengen i Obsidian er veteraner fra Black Isle Studios, som i sin tid laget det kritikerroste rollespillet Planescape: Torment. En stor del av svarene på Avellones spørsmål omhandler nettopp en oppfølger til dette spillet, men det er lurt å påpeke at Planescape: Torment var et offisielt Dungeons & Dragons-spill, og at selskapet ikke kan lage en direkte oppfølger uten lisensavtalen i orden.