Hva skjer med The Outsider?

Den ambisiøse politiske thrilleren er i trøbbel.

The Outsider ble først kunngjort i 2005, av Elite-skaperne Frontier Developments. I dette ambisiøse åpen verden-spillet skulle vi få rollen som en CIA-agent som plutselig ble utpekt som nasjonens fiende nummer én. Nå måtte han prøve å renvaske navnet sitt.

Da spillet ble kunngjort hevdet Frontier at vi skulle få frihet til å forandre historien på måter som ikke tidligere har vært mulig. Videre hevdet de at The Outsider ville modernisere det frie gameplayet fra spill som Elite, og sa at det benyttet seg av gameplayteknikker vi aldri tidligere har sett.

The Outsider var et ambisiøst prosjekt.

Det er imidlertid svært lenge siden vi har hørt noe om prosjektet, og nå kan det se ut som at det har blitt kansellert. Ifølge en artikkel på nettstedet Rock, Paper, Shotgun har utviklingen blitt lagt på is, samtidig som 17 medlemmer av teamet bak spillet har mistet jobbene sine.

Artikkelen skriver at spillet først ble signert av Codemasters, men at de senere droppet spillet. Senere var visstnok Electronic Arts interessert, og utviklingen skal ha foregått under deres ledelse de siste ukene. Men ifølge en anonym kilde skal også denne avtalen ha falt sammen.

Meningen skal ha vært å lansere spillet mot slutten av året.

Frontier-sjef David Braben har bekreftet oppsigelsene, og innrømmet at utviklerens prioriteter har forandret seg. Til bransjemagasinet Develop sier han imidlertid at selv om The Outsider har fått lavere prioritet, er det ikke riktig at det har blitt kansellert.

Frontiers ferskeste spill var Kinectimals for Xbox 360.

Ledige stillinger

Kommentarer (1)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Serpentbane
14 år siden

La faktisk ikke merke til at Kinectimals var laget av Frontier.

 

Men uansett, Frontier burde heller lage et nutt Elite, i beste Elite stil.

Og om så skjer, håper jeg de tenker litt realisme, i den forstand hvordan man skal te seg som handelsmann i rommet. Hvordan skal man lande et 500 tonns romskip gjennom atmosfæren. Legge vekt på det dagligdagse, ikke nødvendigvis arcade-style spaceshooter prinsippet og hopping mellom oppdrag.

 

Skulle ønske jeg kunne være sjef på det prosjektet.

Siste fra forsiden