Andre verdenskrig kunne endt veldig annerledes om tyskerne hadde fått tilgang på atombomben. I East Front er det nettopp det de får, etter at en uforståelig ulykke i det okkuperte Norge hindrer de allierte i å sabotere de tyske tungtvannsplanene. Dermed blir tyskerne for sterke for de allierte styrkene; russerne mister alt land vest for Ural-fjellene, og de vestlige allierte tvinges til å underskrive en ugunstig fredsavtale. Resultatet er i praksis at tyskerne vinner andre verdenskrig.
Uhyggelige eksperimenter
Seks år senere foregår det en innbitt motstandskamp over hele det tyske riket. Motstandskjemperen Karl Stolz, fra en tysk undergrunnshær som kalles Night Front, blir tatt til fange av nazistene og ført til en psykiatrisk klinikk hvor han blir utsatt for merkelige eksperimenter. Han husker ingenting fra selve eksperimentene, men de får fryktelige effekter på kroppen hans.
Kort tid etter eksperimentene får han overraskende hjelp til å rømme, av ingen ringere enn sjefslegen ved sykehuset. Når han så kommer tilbake til motstandsbevegelsens hovedkontor har han mye å fortelle, og motstandslederen videreformidler dette via radio til de allierte, som svarer med å sende inn en gruppe eksperter som skal analystere situasjonen. Det de finner ut viser seg å være svært skremmende.
Monstre eller ikke?
Hvis du har spilt skytespillet Far Cry, vet du utvilsomt at det er mange som synes det var mye morsommere når fienden kun var mennesker og det ikke var noen overnaturlige elementer i gameplayet. Samtidig var det mange som synes disse elementene tilførte spillet en ekstra dimensjon, både i forhold til variasjon og spillopplevelse.
Utviklerne i Burut ser ut til å ha tatt lærdom av de diskusjonene som har haglet rundt Far Cry, og i East Front kan du selv velge om du vil ha en realistisk eller fantasibasert historie. Velger du realisme fremfor fantasi, vil de overnaturlige elementene i spillet rett og slett forsvinne, og du kjemper kun for å forhindre en altomfattende atomkrig. Velger du fantasi blir det hele komplisert av både monstre og tidsreiser.
Hva gjør du nå?
Et annet element som virker inspirert av Far Cry er ikke-lineære kart. Her er det imidlertid gjort litt annerledes; på hvert spillområde blir spilleren satt overfor en hendelse som tvinger ham til å ta en avgjørelse. Denne avgjørelsen vil få store konsekvenser for resten av tiden han tilbringer på det aktuelle spillområdet.
En spennende detalj er hvordan følelsene til hovedpersonen påvirker gameplayet. Etter som spillkarakteren opplever ting vil disse påvirke sinnstilstanden hans, og ulike sinnstilstander vil gi positive og negative bonuser og spesialegenskaper. Her nevnes følelser som panikk, hat, raseri, desperasjon, inspirasjon og hjelpeløshet.
Ellers skryter spillet av variert gameplay, med alt fra biljakter og sniking i skyggene, og en fullstendig interaktiv spillverden som bygger på en spesialutviklet fysikkmotor. East Front kommer dessuten med enkle rollespillelementer, og det er mulig å skreddersy spillkarakteren helt fra starten av. Spillet har over 30 forskjellige typer ikke-spillende karakterer, i underkant av 20 ulike våpen og ni store spillområder.
East Front høres definitivt ambisiøst ut. Vi håper at Burut evner å skape et spill som fungerer like godt i virkeligheten som det ser ut til å fungere på papiret, og at de har lært av kritikken de fikk for det (mildt sagt) middelmådige skytespillet Kreed.