Dette er dagen nesten alle har ventet på; Half-Life 2 er i salg (i spillbar form), både i butikkene og på Steam, og tusenvis av gamere sitter akkurat nå og koser seg med spillet. Spørsmålet er naturligvis hva Valve har tenkt å gjøre nå som de ikke har Half-Life 2 å jobbe med, og selv om Gabe Newell naturligvis ikke har fortalt alt om selskapets fremtidsplaner, har han kommet med noen interessante detaljer i en nylig publisert Gamespot-artikkel.
For å hindre at folkene hos Valve blir utbrente ser det ut som utvikleren nå vil fokusere på mindre og kortere prosjekter. De jobber blant annet med et sett med enspilleroppdrag som foreløpig kalles "the ATI levels". Disse vil presse dagens heftige grafikkort for alt de er gode for, og vise hvilket potensial Source-motoren har. De nye oppdragene vil kanskje lanseres via Steam senere i år, hvis alt går som planlagt.
I tillegg snakkes det om episodiske eventyr, og Gabe forteller blant annet at det er en mulighet for at vi får oppleve historien til Alyx Vance (og roboten Doc). Slike små ekspansjoner vil utvilsomt også lanseres via Steam. Dessuten jobbes det fremdeles hardt med Team Fortress 2, men noen utgivelsesdato vil Gabe Newell (forståelig nok) ikke ut med.
Selv om spillet generelt ser ut til å ha svart til folks forventninger er det ikke fritt for feil. Flere gamere har rapportert om uforklarlige krasj, og det er dessuten flere små "bugs" i spillet. Dette er noe Valve utvilsomt prøver å rette på, og nå som de endelig kan få feedback fra store grupper kjøpere burde de få et godt grunnlag for feilsøking (og -fiksing). Erik Johnsen (fra Valve) har allerede postet en mulig løsning på en bug som hindrer spillet i å starte (feilmeldingen du får er: "Map Version is 0, expecting 19"), som vi har gjengitt i forumet (følg "diskuter artikkelen i forumet"-lenken).