Visste du at Halo: Combat Evolved opprinnelig var tenkt som et Mac-eksklusivt strategispill? Bungie – studioet bak Halo, og nå Destiny – var lenge kjent for å lage spill til Mac-plattformen, helt til Microsoft kjøpte dem på slutten av 90-tallet. Dermed ble deres nye strategiprosjekt, Halo, forvandlet til et førstepersonsskytespill, og dessuten ble det et eksklusivt spill for Microsofts første spillkonsoll: Xbox.
Xbox-eneren
Det er vanskelig å si hvor spillhistorien hadde vært i dag uten Halo: Combat Evolved og spillene som kom etterpå. Seriens helter – Master Chief og Cortana – har begge nådd ikonstatus, og serien har solgt over 50 millioner eksemplarer. Mange vil kanskje gå så langt som å si at Halo reddet hele Xbox-plattformen. Det er ikke mange andre spill fra konsollen som folk ser tilbake på med like mye nostialgi nå.
I ukens Retro Crew har vi med oss Halo-fan Rune Fjeld Olsen fra VGTVs Level Up for å snakke om dette revolusjonerende skytespillet som forandret FPS-sjangeren for alltid med sine eksotiske sci-fi verdener, vakre musikk og fascinerende plott. Han får selskap av Are Ness Fløgstad, Ketil Espenæs, Aleks Hakestad og Jostein Hakestad.
Gått glipp av tidligere episoder?
Retro Crew er et nettradioshow som dedikeres til gamle spill, konsoller og maskiner, laget av Rad Crew i samarbeid med Gamer.no. Du kan blant annet treffe gjengen på Facebook. Her er de tre forrige episodene:
– Nintendos Virtual Console-tilbud trenger en overhaling
Her er søstrene som skulle banke Mario-brødrene
Dette er klassisk spionaction fra 80-tallet
Hver episode er tilgjengelig gjennom iTunes-strømmen og RSS-strømmen til Rad Crew, og du kan laste den ned som MP3-fil.