Hva er det som gjør Final Fantasy VII til et så populært og høyt aktet spill nesten to tiår etter det kom ut? Er det at spillet introduserte mange nye spillere til den japanse rollespill-sjangeren? Er det det minneverdige rollegalleriet? Eller kanskje det er Nobuo Uematsus melodier som fremdeles sitter fast i hodene til gamere over hele verden?
Spillets helt, Cloud Strife, ble på mange måter en slags galleonsfigur for hele sjangeren og en hel generasjon av japanske spill. Er han en vandrende sjangerklisjé eller er det faktisk mer med Cloud enn vi ofte gir ham kred for?
Vi har med oss Final Fantasy-fan Eirik Kjøs Usterud, som mange av dere kanskje kjenner bedre som @BeastieJoyce på Twitter. Sammen diskuterer vi nettopp hva som gjør det syvende Final Fantasy-spillet til det mest populære japanske rollespillet noensinne. Og vi tar en liten tur innom sekseren også.
Sammen med Eirik Kjøs Usterud sitter Are Ness Fløgstad, Stian Askeland og Jostein Hakestad.
Retro Crew neste år
Dette er sesongens siste Retro Crew, og vi har noe spennende til dere lyttere etter nyttår. Vi kommer til å fortsette med temaepisoder som denne – men i tillegg vil rundt halvparten av Retro Crew-episodene være en slags spillklubb. Tanken er at vi avtaler et retrospill vi skal spille i forkant, og så diskuterer vi det i neste episode. Dermed får også dere der ute sjansen til å spille spillet før du hører oss snakke om det. Tenk på det som en slags leseklubb bare med dataspill.
God jul fra Retro Crew!
Gått glipp av tidligere episoder?
Retro Crew er et nettradioshow som dedikeres til gamle spill, konsoller og maskiner, laget av Rad Crew i samarbeid med Gamer.no. Du kan blant annet treffe gjengen på Facebook. Her er de tre forrige episodene:
Hva er det egentlig som gjør en remake bra?
Noen av Retro Crews PlayStation-favoritter vil sikkert overraske deg
Slik var det å være PC-gamer på nittitallet
Hver episode er tilgjengelig gjennom iTunes-strømmen og RSS-strømmen til Rad Crew, og du kan laste den ned som MP3-fil.