LOS ANGELES (Gamer.no): Skytespillet Titanfall fikk gode skussmål da det ble lansert for to år siden, men spillerbasen sank kraftig etter lanseringen. Mangelen på historiemodus var ett av ankepunktene, selv om flerspillerkampene var svært godt sammensatt.
Under årets E3-messe fikk vi de første glimtene av oppfølgeren. Respawn Entertainment og EA hadde satt av en hel takterrasse et par steinkast unna Staples-senteret for å gi entusiastiske fans en sjanse til å bryne seg på Titanfall 2.
Snakket ikke om handlingen
Spillets historiemodus var dessverre ikke det Respawn og EA valgte å vise fram oppe på takterrassen. Derimot fikk vi prøve oss på den nye «Bounty Hunt»-modusen, en videreføring av «Attrition» fra originalen. I denne modusen skal to lag på fem spillere kjempe mot hverandre om å sanke inn flest mulige poeng i løpet av ti minutter. Dette gjør de både ved å ta knekken på hverandre og ved å jakte på spesielle mål som dukker opp på spillkartet, alt fra enkeltspillere til spesielle titanroboter som kontrolleres av datamaskinen. Akkurat som det første spillet var det intenst og frenetisk, akkurat som Titanfall skal være.
De individuelle pilotklassene har fått seg en justering, med flunkende nytt utstyr. Blant annet har noen av pilotene tilgang på en egen gripekrok som åpner for flere bevegelsesmuligheter. Den trofaste jetpack-en på ryggen din lar deg enkelt forsere de fleste hindringer, men kombinert med gripekroken kan du komme deg kjappere rundt, over og under det aller meste. Jeg gleder meg til å se hvilke syke manøvrer spillere klarer å finne ut av etter spillets lansering.
Titanene har også fått en overhaling, med eksempelvis nye stemmer og våpen. Jeg får blant annet testet ut et spesielt varmeskjold som smelter kulene som sendes mot meg og sender dødelige ildkuler tilbake mot fienden. Robotene har nå fått sine egne spesialangrep som lades opp i løpet av en kamp.
De nye batteriene blir dermed slagsmarkens viktigste ressurs, da disse kan plukkes opp av pilotene og puttes inn i vennlige titaner for å lade opp spesialangrepene kjappere. Batteriene kan også stjeles fra fiendtlige titaner. Dermed finnes det et større insentiv for å løpe rundt på bakken som en manøvrerbar pilot og vente litt med å påkalle sin egen titan.
Står du rolig er du død
Før avdukingen av Titanfall 2 gikk det rykter om blant annet større kart, men det ene kartet jeg får prøvd under E3 virker ikke så mye større enn de i det første spillet. Jeg merker derimot at designet virker ekstremt godt tilpasset for å gi både titanene og pilotene bestemte fordeler og ulemper.
Pilotene har nok av vegger og hustak å farte rundt på, men de er et lett bytte hvis de stopper opp i mer enn et par sekunder. Det blir smertelig åpenbart idet flere av oss blir skutt ned på rappen idet vi prøver å få has på en av kjemperobotene. Samtidig er omgivelsene akkurat trange nok til at titanene kan få problemer med å komme seg vekk bra eventuelle overfall- og bakholdsangrep. Bevegelse, unnamanøvre og hurtighet er det som gjelder, akkurat som sist.
Konklusjon
Det er ikke så mye å si om Titanfall 2 utover at det gjør nøyaktig det en oppfølger skal gjøre: Tar tak i mekanismene som gjorde forgjengeren unikt og forbedrer dem. Kampene føles hakket mer frenetiske og hurtigere enn forrige gang, samtidig som den nye gripekroken lar deg sprette fra punkt til punkt uten å treffe bakken.
Oppgraderingene til titanene virker også smarte. Spesielt batteriressursen kan bli et større insentiv for spillere å jobbe sammen som et lag og støtte opp under én eller to roboter i løpet av en kamp.
Gjengen i Respawn vet absolutt hva de driver med, så her får vi håpe at de stilige nyvinningene og det økte fokuset på en god historiemodus klarer å holde på spillerne.
Titanfall 2 lanseres til PlayStation 4, Windows og Xbox One 28. oktober, 2016.
Sulten på mer E3-stoff på Gamer.no?
Du finner alt fra årets messe på våre E3 2016-sider »