Tidligere har Valve og HTC indikert at VR-headsettet HTC Vive skulle lanseres allerede i 2015. Nå vet vi at headsettet skyves litt lenger bak i kalenderen, til første kvartal i 2016. Det melder Valve i en pressemelding (via Eurogamer).
Det er likevel et lite utvalg av personer som vil få hendene på headsettet før jul. De to firmaene vil tilby headsettet i et begrenset opplag til utviklere og noen få andre før en virkelige lanseringen i 2016.
I pressemeldingen fortelles det også at Valve og HTC har fått over 10 000 forespørsler om utviklingsutstyr, og at over 80 VR-spill er under utvikling. De som ennå ikke har fått utviklerversjonen kan vente seg en pakke utover høsten.
VR-året
Alt tyder på at 2016 blir startskuddet for den første skikkelige VR-bølgen. I tillegg til HTC Vive planlegger både Oculus Rift og Project Morpheus lansering tidlig neste år.
Av de tre er det Vive og Oculus som skilter med best oppløsning – begge har 1080x1200 per øye. Vive har spesifisert i at headsettet kan spores over 4,5 kvadratmeter ved hjelp av en sensor, mens Oculus har en lignende kamerateknologi planlagt for lanseringen.
Project Morpheus er på mange måter litt unntatt resten av konkurransen. Sonys VR-briller er tiltenkt kun PlayStation 4, mens de andre sikter seg inn på det åpnere PC-markedet. Slik sett kan Sony slippe å tenke på å få maskinvaren til å fungere på forskjellige konfigurasjoner. Morpheus har litt lavere oppløsning enn de to andre, og har så vidt vi vet ingen romsporing lik Oculus og Vive.
Pris er uansett den størse ukjente faktoren her, både med tanke på hva headsettene vil koste i seg selv, og med tanke på hva slags maskin man må ha for å kunne kjøre spill optimalt. Oculus har tidligere gitt indikasjoner på hvor kraftig PC-en din bør være, men ingen av de tre har sluppet en pris ennå.
Vi har prøvd Oculus Rift ved en rekke anledninger. Allerede i 2013 ble vi imponerte av brillene, og vi testet senest den oppdaterte utviklerutgaven i fjor høst (artikkelen krever Ekstra-medlemsskap) »