Kommentar

HTC Vive

HTC Vive er en utrolig opplevelse, men er dette virkelig fremtiden for spill?

På spillfronten kan VR-brillene møte en del utfordringer.

Vegar Jansen, Tek.no

Noe av det merkeligste ved å ta av seg den nye HTC Vive-brillene etter en økt på det virtuelle planet er alle de andre som står rundt deg. Ansiktene deres har et slags forventingsfullt smil, et spørrende glimt i øyet som søker en bekreftelse på at dette er helt mindblowing.

Vel, altså, joda, litt, men…

Det er Nintendo Wii anno 2006, det er avdukingen av Kinect under E3-konferansen i 2009 – det er den alltid så skiftende «slik spiller vi i fremtiden»-gulroten som alle higer etter, det nye og hotte. Kanskje er det derfor litt av grunnen til at jeg fremdeles er skeptisk, selv etter å ha tilbrakt en hel del timer i forskjellige opplevelser og spill.

Etter en god stund tilbrakt med nylanserte HTC Vive er det nettopp en ambivalens jeg sitter igjen med. Er dette virkelig fremtiden for spill?

Flott teknologi

Gode kontrollere. Du får med to av disse.
Vegar Jansen, Tek.no

Men jeg skal bremse sutringa litt nå: HTC Vive er først og fremst kult, og det er den beste og mest smertefrie VR-opplevelsen jeg har prøvd de siste årene. I samarbeid med Steam-giganten Valve har HTC snekret sammen en opplevelse som imponerer stort, og som suger deg inn i en illusjon av å være et helt annet sted, komplett med dybdesyn og sporing som plukker opp bevegelser i alle dimensjoner.

For ikke å glemme svært presise symmetriske håndkontrollere som fungerer glimrende og presist. De er akkurat passe tunge, og overraskende intuitive å bruke, til tross for at de ser ut som to merkverdige kaffekoppholdere. Dette er et nødvendig «onde», da sirkelen inneholder sensorene som trengs for å plukke opp bevegelser og plassering.

På baksiden er det en trigerknapp som typisk brukes for å gripe objekter eller skyte, mens både venstre og høyre side av grepet har hver sin store grepsknapp. På fronten er det en stor berøringsknapp for tommelen, som kan skifte funksjon etter behov. Vi så den brukt både som skrollehjul, musepekerflate, og d-pad. I tillegg kommer det selvfølgelig en meny- og på-knapp. Det viktigste er likevel den uhyre presise sporingen som i våre mange timer med testing fungerte svært forutsigbart.

Dette rommet på 2 x 1, ble for lite for oss.
Vegar Jansen, Tek.no

Og det er nettopp presis romskala-VR som er salgsargumentet over konkurrenten Oculus Rift som er hakket billigere. VR-opplevelsen kommer med to sensorer som plasseres diagonalt fra hverandre i et rom for å kunne plukke opp plasseringen til brillene og håndkontrollerene. For vår del plasserte vi sensorene på to stativ, men det skal være mulig å henge dem på veggen eller plassere dem i en bokhylle.

Romarealet er nok det største problemet for de fleste. Med mindre du gidder å omorganisere et rom hver eneste gang du skal tre på deg brillene (sensorplassering og opptegning av område kommer til å ta om lag 5 minutter hver gang, i så fall), bør du ha et fast område. HTC Vive støtter mellom 2 x 1,5 meter og 5 x 5 meter, men du bør du ha minst 3 x 3 meter å rutte med for å unngå at det hele føles trangt. Nærmer du deg kantene på rommet, ser du nemlig et gitter i brillene som viser deg ytterkantene av bevegelsesrommet, noe som selvfølgelig ødelegger innlevelsen betraktelig.

Du kan lese mer om teknologien og hvordan denne virker hos vår søsterside Tek.no »

Slik gikk det da vi skulle sette opp HTC Vive første gang »

Les også
Test: HTC Vive Pro 2

Spill, på en måte

Resultatet av all teknologien gir deg til syvende og sist følelsen av å være et annet sted enn du er, med muligheten i å bevege seg fritt over noen kvadratmeter. Du kan stå på toppen av et fjell og faktisk få følelsen av at du kan falle utenfor og tumle ned 1000 meter; du kan «flyve» rundt i en tro kopi av solsystemet og se stjerner implodere; du kan tegne i tre dimensjoner; eller du kan stå i et laboratorium og bygge roboter ved å faktisk sette sammen delene selv. Opplevelser, altså.

The Lab er blant høydepunktene.
Valve

Så er det nettopp i kategorien «opplevelser» de meste av programvaren som er ute nå ligger. Alt fra det å gå gjennom Valves egen pakke, The Lab, til tegneprogrammet Tilt Brush til Job Simulator der du kan leke deg i et kontormiljø, til Universe Sandbox² – alle er fantastiske visuelle leketøy der du kan fomle rundt og bli kjent med den nye måten å interagere på.

Vanishing Realms tegner godt.
Indimo Labs LLC

Når det kommer til fullverdige spill har jeg en del bekymringer for hvor dette bærer. I skrivende stund er det ikke mange av de om lag 180 titlene i Steams VR-kategori som byr på stort mer enn enkel interaktiv lek. De få spillene som har litt mer å by på er enklere arkadeopplevelser som, med mindre du ønsker å perfeksjonere rekorder, ikke er særlig matnyttige etter en halvtimes tid. Noen hederlige unntak gir meg håp om at dette er noe utviklere finner ut av med tiden: eventyrspillet Vanishing Realms byr på et ganske spennende konsept der sverd og skjold må brukes aktivt i kamp; og Fantastic Contraptions som går ut på å bygge fungerende roboter som skal komme seg i mål, er begge konsepter som kan tyde på at det er muligheter. Men i det store og hele er jeg skeptisk.

Antageligvis skyldes dette at romskala-VR byr på en helt ny måte å tenke interaksjon på, noe som igjen byr på helt nye utfordringer for utviklere. Det er ikke så enkelt som å ta de spillopplevelsene vi er kjente med fra før av og kaste dem inn i VR-verdenen – det å navigere romskala-VR er såpass annerledes at spillene må være skreddersydd plattformen fra dag én.

Jeg kan til og med se for meg at såkalte gå-simulatorspill, som Gone Home, Firewatch og Dear Esther passer godt til VR – spill med begrenset interaksjon som lener seg mer på å skape en stemning gjennom utforsking og historieformidling. Det jeg derimot tror ikke vil fungere er godt er sjangre som baserer seg mer på presisjon og reflekser, annet enn enkle arkadeopplevelser der man kan terpe såpass på én ting at man blir bedre fra gang til gang.

Tilt Brush fra Google er en kjempeopplevelse, men spill er det ikke.
Google
Vis mer

Et annet aspekt er muligheten for mer tradisjonelle kontrollergrensesnitt. Mange av VR-spillene som tilbys nå, og som kommer i tiden fremover, benytter seg av en typisk håndkontroller med analogstikker og knapper i stedet for å vandre rundt på noen kvadratmeter. Kontrolleren gjør det lettere å bygge bro mellom VR-brillene og spill – brillene blir da bare en ny og mer stemningsrik måte å se spill på, der man kan endre synsvinkel ved å bare se seg rundt.

Med en håndkontroller er det absolutt lettere å se potensial, men også her vil det at spillerens hode fungerer kameraet føre med seg utfordringer. Refleksbaserte spill vil måtte roe ned adrenalindryppet betydelig for å unngå at det å løpe i høy hastighet føles ubehagelig.

Ambivalens

Til syvende og sist munner det ut i at jeg er todelt. På én side er romskala-VR utrolig. Det byr på en innlevelse vi ikke har sett maken til tidligere, og det å bevege seg rundt er noe alle burde prøve. Det fungerer, og det fungerer svært godt – og barnesykdommene som jeg opplevde da vi først prøvde Oculus Rifts opprinnelige utviklingskit i 2013 er for det meste borte.

Samtidig tror jeg at VR i spillsammenheng vil bli mer som en sjanger enn en helhetlig fremtid for spill. Det minner meg fremdeles mye om måten spillbransjen tilnærmet seg Kinect- Wii- og PS Move-spill. Det er noe annerledes, og det kan by på særegne og kule spillopplevelser, men jeg tror ikke dette er fremtiden slik det virker som om mange håper på nå.

Både romskala-VR og VR-briller har sin plass i spilllandskapet i tiden fremover, og jeg er sikker på at det er mange kreative hoder som jobber på spreng med å finne gode måter å spille VR-spill på. Men ingenting av det jeg har sett eller prøvd har gitt meg troen på at dette vil ta så mye plass i spillmarkedet som mange virker å håpe.

Vår søsterside har levert en mer teknisk vurdering av brillene.
HTC Vive har noen smarte løsninger, men den fantastiske fremtiden er ikke her ennå »

Ledige stillinger
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (62)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Eldrach
9 år siden

Flott artikkel, jeg er helt enig. Det nevnes over alt at i tilfeller hvor ting skjer fort, som i FPS skytespill, er det nesten umulig å ikke bli uvel.

 

Med mindre de blir bundla med en slik VR platform (f.eks http://www.virtuix.com/ ) til en fornuftig pris, tror jeg ikke dette vil slå an nevneverdig. Jeg ser mer for meg at VR kan brukes av mennesker med begrensede muligheter til å komme seg ut, leger som må øve på operasjoner, piloter, kjøreskoler osv

LarZen
9 år siden

Det er helt klart fremtiden. Men dette er starten på moderne VR. Det vil ta flere år før både software og hardware gir den VR opplevelsen vi alle drømmer om.

 

Men dette er en start. Og for en start!

Heatsink
9 år siden

Ser veldig kult ut, men kommer ikke til å investere 10000kr et VR-headset før jeg har tror på at jeg fremdeles bruker det aktivt et år etter innkjøp. 

Mats B
9 år siden

Med mindre de blir bundla med en slik VR platform (f.eks http://www.virtuix.com/ ) til en fornuftig pris, tror jeg ikke dette vil slå an nevneverdig.

 

Antall forhåndsbestillinger hos både htc og oculus sier jo at dette allerede en en suksess. Er enig i at innholdet ennå er magert, men er overbevist om at dette blir bedre om 1/2 -1 års tid. VR er en drøm mange har hatt i lang tid og i motsetning til WII og Kinect så er det bare fantasien som setter grenser når det kommer til hva denne teknologien kan gjøre.

 

Men er enig i at den stive prisen nok er avskrekkende for mange, det går seg til.

Limbeck
9 år siden

Å stå og spille spill er uaktuelt. Sofa og kaffekopp er et must for meg om jeg skal bruke time etter time.

 

Men som kommentaren er inne på så kan vr være en god erstatning av skjerm. Jeg kan se for meg mange veldig gode spilltimer med heldekkende skjerm for å kalle det det. Jeg kan også se for meg idrett og film laget for vr.

Siste fra forsiden