Drager er nifse dyr
Men et problem setter kjepper i hjulene for dette utopiet. Horizons verden er nemlig svært underbefolket av spillere, spesielt på de europeiske serverne. Og som europeer kan du ikke spille på de amerikanske serverne, noe som fører til at du må bosette deg i verdener som akkurat nå består av altfor få mennesker. Om du ikke tilhører en ?guild? (som du sammen med andre kan skape innenfor spillets rammer) er det vanskelig å slå seg sammen med andre spillere. Det er ingen faste møtepunkter, og verdenens størrelse skaper problemer når du eventuelt skal skape et marked. Du kan ikke bare stille deg ute i en by, hyle om hva slags varer du selger og forvente at folk skal komme løpende. Du må regelrett finkjemme verdenen for innbyggere, noe som absolutt trekker fra hele illusjonen om et massivt onlinespill.
Finner du dem ikke på bakken, er de kanskje rett over deg ? på himmelen. Horizons er så langt det første onlinespillet som lar spillere innta rollen som drage. Akkurat, de store, fryktelige beistene som spyr flammer. Vel, ikke helt kanskje. Horizons lar ikke slik makt havne i hendene på hvem som helst. Som drage starter du som en liten babydrage, som går rundt på alle fire og som slettes ikke har evnen til å fly. Dragespillere er også svært begrenset til hvilke yrker de kan være, og de har heller ikke mulighet til å bruke utstyr. Etter hvert som tiden går og du stadig utvikler deg, gror du gradvis større (selv om det foregår stykkevis) inntil du er voksen og til slutt kan fly og spy ut flammer. Men det vil ta svært lang tid, og fryktelig mye arbeid reservert kun til de mest utholdende av spillerne.
Likevel, dragekonseptet virker tvilsomt i Horizons. Personlig er ikke jeg den typen som irriterer meg over når ting ikke passer inn i settingen eller at noe ikke henger helt på greip, men at hundre og fjorten drageunger skal løpe rundt utenfor en by og drepe forvokste meitemarker blir rett og slett idiotisk. Dragene virker malplassert i Horizons. De kan ikke bygge hus, men skal etter hvert kunne bo i huler inne i fjellet. Men er dette implementert i spillet? Nei, som så mye annet i Horizons har ikke utviklerne lagt til denne funksjonen enda. Derfor er drager hjemløse og ellers svært begrensert i forhold til alt det andre raser kan gjøre i spillet. Halv-kjemper, gnomer, dverger, mennesker og alle de andre rasene i Horizons er absolutt foretrukket å spille når du først starter ditt liv i Istaria.
Samfunnsverktøy
Til tross for en altfor tynn spillerbefolkning på serverne, har utviklerne gjort en forholdsvis god jobb i å legge til rette for at spillere skal kunne slå seg sammen. Kanskje spesielt fordi spillerne oppfordres til å jobbe sammen om å bygge hus, i det tidligere nevnte systemet hvor alle kan bidra med materialer til de forskjellige byggeprosjektene. Horizons har også et innebygget ?guild?-system som er flott implementert i grensesnittet. Å skape et slikt samfunn er enkelt, men kanskje i motsetning til andre spill er det også veldig enkelt å vedlikehode. Eksempelvis kan sjefen i samfunnet vise til en ?guild?-kalender i selve grensesnittet, som enkelt kan oppdateres og konfigureres til å reflektere det som skal foregå de neste dagene ? slik som turer, markeder og så videre.
Så fremt du finner noen å slå deg sammen med er dette flott, men det betyr fremdeles ikke at Horizons gjør det spesielt enkelt for spillere å samles. Måten du reiser på rundt i verden er enten til fots eller via spesielle teleportere som tar deg stortsett rundt overalt. Dette er med på å skape tildels irriterende befolkningsinflasjon om du vil. Også implementeringen av ?nybegynner-øyene? er problematisk. I andre spill vil du begynne i et spesielt område hvor alle de andre også begynner som tilhører din rase. Derfor finner du automatisk noen å ta kontakt med. I Horizons hopper du selv videre hvor du vil i verden, og fordi verdenen er såpass stor blir det altfor stor spredning av spillerne. Å finne andre eventyrere er ofte helt umulig, og store deler av spillopplevelsen innebærer å vandre rundt alene. Veldig skuffende.