Anmeldelse

Horizons: Empire of Istaria

Horizons er ett av de svært få onlinespillene som har fått umiddelbar lansering i Europa etter at utviklerne ble ferdig med produksjonen. I hyllene allerede én dag før USA-lansering, ser det ut til at Horizons har fått en noenlunde lunken mottakelse av de europeiske spillerne.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4

Det er kanskje ikke så rart heller, Horizons fremstår nemlig som et kjedelig, platt og fullstendig unødvendig onlinespill i en jungel av andre og langt bedre alternativer. Et enkelt, men godt skjult potensiale ligger likevel og ulmer under de metertykke lagene med kvalitetløst innhold. Men akk, hvilken mager trøst det er.

Et nådeløst marked
Onlinesjangeren er ikke som før. Folk har blitt kresne. De krever mye mer enn før populære titler slik som Ultima Online og EverQuest så dagens lys, og utviklerne kjenner det utvilsomt på kroppen at de må stadig oppfylle voksende forventninger. Onlinebransjen har blitt en enorm industri i seg selv, og omsetter årlig for hundrevis av millioner kroner bare i abonnementsinntekter. Derfor er det kanskje ikke rart at enorme selskaper slik som Sony og Electronic Arts troner høyest på onlinetronen, med veletablerte titler slik som akkurat Ultima Online, EverQuest og det relativt unge Star Wars Galaxies. Slike spill krever nemlig enorm oppmerksomhet, oppfølging og solid pengestøtte for at suksessen skal havne i boks. Dermed sliter de små og litt uavhengige selskapene med å skape kommersielt akseptable onlinetitler. Og akkurat der er Horizons et glimrende eksempel.

At Horizons nå er støttet av selveste Atari har lite å si. Det er flere år siden produksjonen av dette spillet startet med bare en håndfull dedikerte utviklere, og spillet har sikkert skiftet ham mange ganger i løpet av produksjonstiden. Artifact Entertainment har ikke alltid hatt så mange penger som de helt sikkert har nå, og det er kanskje derfor innholdet i spillet er såpass begrenset som det er. Du kan likevel føle på deg at utviklerne har hatt sterke visjoner når de skulle lage Horizons. Til tross for å være et erketypisk fantasyspill, har de prøvd å skape en liten virtuell verden hvor spillerne skaper innholdet og er avhengige av hverandre. På den måten er kanskje Horizons et slags sosialt eksperiment, hvor utviklerne sitter og nøye observerer hva spillerne bygger og tar seg til. Men er det egentlig særlig god underholdning for oss?

Den stadige voksende trenden om at spillerne skaper innholdet begynner å bli litt slitsom. Bygg hus, bygg byer, bli en hersker ? det er ikke måte på hvor mye en skal kunne gjøre så lenge en har drømmene i behold. Men slikt krever innsats, og i Horizons tilfelle ? en enorm dose blodslit og iherdig innsats. Klart du kan bli rik, få et solid kontaktnett og et pent hus. Men hva med oss andre som ikke har disse gründernykkene? Vi sitter igjen med et spill omtrent tomt for innhold, hvor vi forventes av utviklerne å tømme hundrevis av timer inn i et spill som først blir morsomt etter timesvis med kjedelig arbeid. Akkurat slik er Horizons. Her er det ikke spennende eventyr som har fått førsteprioritet, men heller samfunnsorientert arbeid hvor du gradvis skal bygge opp en verden ved å samle inn penger og ressurser. Ganske enkelt et spill for entreprenører, administrasjonstalenter og Bill Gates-ere i fantasyform.

Liten klassekamp
Ved første øyekast ser Horizons ut som et helt typisk onlinebasert rollespill. Du blir tilbudt et utvalg av raser å velge mellom ? ni i alt ? hvor du der etter kan gå videre med å stille på nesen, forandre øyeformen, gjøre deg tykk, tynn eller midt i mellom. I tillegg kan du gjøre noe så uvanlig som å spille en drage, men akkurat dette kommer vi tilbake til litt senere i omtalen. Det som bryter Horizons vekk fra massen her er utelatelsen av klassevalg. Du velger ikke om du vil være kriger, magiker eller slem tyv. Den skjebnen ligger foran deg i tid, og du trenger ikke velge før du kommer inn i spillverdenen. Og til og med da kan du forandre yrke så mye du vil. Fiffig for dem som lider av identitetsproblemer.

Horizons klassesystem er rimelig komplekst og fint sammensatt. Spillere får en god valgfrihet, og ved å kunne gli mellom yrker hele tiden slipper du å starte på nytt når du blir lei av å jobbe som gruvearbeider, treskjærer eller hva som helst annet Horizons byr på. Sett i perspektiv består spillet av to yrkestyper ? eventyrere og håndverkere. Som spiller kan du ha ett yrke i hver av disse kategoriene til enhver tid, og kan som sagt bytte når du føler for det. Dermed har du muligheten til å være en morderisk kriger om natten, og en hjelpsom skredder om dagen. Og som du sikkert gjettet ? du blir en bedre eventyrer ved å eventyre, og en bedre håndverker ved å bygge, konstruere og generelt dyrke ditt yrkesvalg.

Når du først trår ut i Horizons verden, som for øvrig går under navnet Istaria, dukker du opp på en såkalt ?nybegynner-øy? hvor du kan lære deg spillet å kjenne. Her finner du skilt som leder deg til diverse gameplayfunksjoner slik som kamp, gruvedrift, håndverk og så videre. Som du sikkert allerede har forstått legger Horizons svært mye vekt på bygging og håndverk. Det er selve basisen for hele spillet, og trolig det utviklerne har fått best til. Absolutt alle har et håndverk de jobber med, og allerede fra begynnelsen av spillet lærer du hvordan du skal dra nytte av naturens ressurser for å lage forskjellige, og tildels nyttige gjenstander. Sluttproduktet kan du selge til andre spillere direkte, eller plassere på en såkalt maskinstyrt ?consigner?. Han selger varen videre for deg mot en selvfølgelig sum.

Side 1
Side 2
Side 3
Side 4
Ledige stillinger
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (4)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Trono
21 år siden

Jeg vil bare si noen få ord om Horizons. (Med forbehold om feil og repetisjon fra artikkelen som jeg bare skumleste *host*).. :)

 

 

Jeg har ikke spillt særlig mye på spillet ennå, men min erfaring med spillet så langt er at som sagt i artikkelen crating-systemet fungerer godt, om ikke de kunne lagt inn ennå litt flere detaljer i det.

Har vært veldig lite borti combat systemet ettersom det virket litt platt og kjedelig.

Det er veldig mye repetisjon av det samme over og over igjen i begynnelsen. (F.eks. en quest kan være å drepe 20 'maggots').

 

Grafikken er så som så. Detaljerte teksturer, men det mangler det lille ekstra som får det til å se pent ut. Blir litt kjedelig og tegneserie aktig. Lightning-enginen kunne absolutt trengt en oppfriskning.

 

Ellers så avatarene upproposjonerte og rett og slett dårlige imo. Klumpete med så små føtter at de burde gått på trynet for lenge siden. Animasjonene kunne også absolutt trengt en overhaling. Det virker bare ikke naturlig.

 

Den absolutte største nedturen server policy'en;

Har du MMOG venner rundt i verden fra tidligere spill kan du glemme å spille sammen med disse. Europa har fått tre servere hvorav tyskerne allerede har kapret en, og franskmenne tar vel også en for seg selv etterhvert (om de ikke allerede har gjort det). Dvs. en server til resten av Europa (om ikke du foretrekker å snakke tysk eller fransk over engelsk ;) )

Det skal også taes med at de Europeiske serverene ikke blir oppdatert i takt med de Amerikanske og er etter hva jeg har hørt også laggy i forhold...

Det er faktisk 15 amerikanske servere hvorav 2 er dedikerte rollespill servere.

Det finnes workarounds, men hvis du har tenkt å spille med dine amerikanske venner *ikke* kjøp en europeisk versjon av Horizons....

 

Det skal nevnes at det jobbes for et nytt kontosystem, Transatlantic accounts, hvor du kan betale $5 ekstra _per måned_ for å få tilgang til alle serverene, men dette er ikke implementert ennå - og ser ikke ut til å bli det på en stund.

 

 

I bunn og grunn er det et spill som har potensiale - og også kunne blitt så mye bedre hadde utviklerene tatt seg litt bedre tid. De fleste jeg har snakket med som har spillt en del sier de er forsåvidt fornøyde med spillet, da spessielt ved crafting delen, men spessielt server policy delen ødelegger en hel del for meg og mange andre...

Loeve
21 år siden

For et års tid siden, virket jo dette spillet utrolig lovende, med masse tøffe gamemovies, og masse fete "frynsegoder", som bla. muligheten til å være drage, og ha en Ord-raidgroup blant veldig mye annet.

 

Screenshots, egne opplevelser og andre personer sine opplevelser motbeviser dette, dette er slettes ikke særlig bra, og hvor har det blitt av de tøffe character modelsene, med 30 forskjellige plagg, som du kan se ligge oppå hverandre? Jeg har til gode å ha sett noe slikt enda.

 

Grafikken er heller ikke noe videre å skryte av, og den ser slettes ikke ut som et spill fra 2003 burde.

 

Kort og godt, synes jeg Horizons var forrige års megaskuff, da jeg hadde virkelig store forventninger til det, og håpet på en MMORPG-revolusjon på mange måter.

YpsiNine
21 år siden

Akkurat nå er jeg glad jeg ikke kjøpte det allikevel.

 

Har fortsatt Dark Age of Camelot å spille på.

 

Er level 38 der nå. :p

Quale
21 år siden

Jeg spilte åpen beta.

 

Jeg synes anmeldelsen av Horizons stemmer ganske bra overens med den opplevelsen jeg hadde av spillet.

Jeg er ikke så opptatt av at det er negativt å være litt alene og irriterer meg heller ikke så mye over landskapet.

Men, det er en ting anmeldelsen ikke nevner som jeg må si jeg synes var det som trakk aller mest ned med spillet ved siden av den ekstremt generiske verdenen, og det er det som skjer når mange spillere samles for å delta i massekamp.

Spillet stopper rett og slett opp og det er ikke bare klienten som sliter på maskinen din da, men serveren deres går til Helsinki og det på relativt kort tid. Spillet blir uspillbart pga dårlig kode. Jeg er ingen koder eller nettverks spesialist så jeg kan ikke forklare fenomenet i tekniske vendinger men en 20-30 spillere på samme sted som sloss vil gjøre at serveren begynner å lagge og dette vil bli værre og værre og innen en times tid eller to eller vil den nærmest stå helt stille.

Det gjorde den ihvertfall i åpen beta og ifølge det jeg hører fra folk som også spilte etter utgivelsen, så var problemene de samme som i åpen beta. Kanskje ikke så rart når de lanserte rett etter at beta var ferdig og lenge før spillet på noen som helst måte kunne kalles klart for kommersiell drift.

 

Apropos massekamp, Planetside hadde et lignende problem. Det skulle riktig nok en god del flere spillere til på samme sted, men et spill hvor servern kræsjer når mange spillere samles i en verden hvor ansamling av spillere er et stort poeng i forhold til konseptet, er bare skikkelig tåpelig. Det blir omtrent som å konstruere biljard med kuber istedet for kuler. Hvis de ikke har teknologi til å drive spill som takler ansamlinger av folk så bør de heller ikke legge opp til dette i konseptet.

Siste fra forsiden