Horizon Zero Dawn har solgt 7,6 millioner eksemplarer på ett år

Guerrilla feirer med å gi bort stæsj til fansen.

PlayStation Europe

I dag er det ett år siden lanseringen av Horizon Zero Dawn, og for et år det har vært. Actionspillet har blant annet høstet en rekke priser i forskjellige utdelinger og lansert en vellykket utvidelse. Nå kan Guerrilla Games også avsløre at det per 28. februar har solgt 7,6 millioner eksemplarer.

I denne videoen forteller Guerrilla hvordan de skapte musikken og instrumentene i Horizon Zero Dawn. (Video: PlayStation Europe) Vis mer

Ifølge utvikleren er spillet dermed det mest solgte førstepartsspillet fra en ny serie på PlayStation 4, og danker blant annet ut Bloodborne:

– Vi hadde store ambisjoner for Horizon Zero Dawn og da vi nærmet oss lansering visste vi at folk var spente, men å se disse salgstallene er helt utrolig. Siden lanseringen har millioner av spillere blitt med Aloy på en reise for å finne ut hemmelighetene [i spillet]. Vi håper de liker å spille Horizon Zero Dawn like mye som vi likte å lage det, uttalte studiosjef Hermen Hulst.

Som takk for støtten planlegger Guerrilla å gi tilbake til fansen. Dette begynner med en bunke avatarer som du kan legge til PlayStation Network-profilen din og et PlayStation 4-tema som inneholder diverse skjermbilder tatt av fans. Disse kan lastes ned gratis fra og med i dag, og utvikleren lover flere godbiter etter hvert.

Storslagen rollespillaction

Også vi lot oss imponere av Horizon Zero Dawn og historien til Aloy. Vår egen Jonas Magerøy roste spesielt den åpne verdenen, der mennesker og robotdinosaurer kjemper en daglig kamp for overlevelse.

Horizon Zero Dawn.
PlayStation Europe

I sin anmeldelse skrøt han også av hvor teknisk solid spillopplevelsen var:

– Dette spillet er bygget på solid grunn. Det skinner på så godt som alle tekniske og kunstneriske måter. Det smelter sammen sandkassesjangerens styrker på en måte som føles både forfriskende og særegen. Historien er best å oppleve selv, men jeg kan røpe såpass som at her er mange politiske, religiøse og samfunnskritiske spørsmål som blir stilt – selv terrorvirksomhet er en sentral nøkkel i historien på et tidspunkt, konkluderte Magerøy.

Horizon Zero Dawn har også fått en rekke mindre oppdateringer.
I fjor kom en modus for de som kun ønsker å fokusere på spillets historie »

Kommentarer (8)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Gunfreak
7 år siden

Hva Battlefront 2 solgte bare 8 millioner kopier og det er jo år tusenets største trageide, og dette spillet greide ikke en gang 8, så dette må jo være en katatrofe. 

Arodem
7 år siden

Hva Battlefront 2 solgte bare 8 millioner kopier og det er jo år tusenets største trageide, og dette spillet greide ikke en gang 8, så dette må jo være en katatrofe. 

 

Hvem snakker du om her? I vår sak om det skuffende BF2-salget påpeker vi at det er skuffende basert på EAs egne mål. EA hadde 10 millioner solgte som et minstemål i lanseringsperioden, men endte opp med 9. 

 

https://www.gamer.no/artikler/star-wars-battlefront-ii-har-solgt-darligere-enn-ea-forventet/428278

 

Samtidig: Horizon Zero Dawn ble sluppet på én plattform, mens Battlefront 2 ble sluppet på tre. 

grim_reaper_jib
7 år siden

Driver faktisk og spiller HZD nå. Gjort så si alt av sidequests/errands og snart ferdig med main story. Noe av det vakreste jeg har sett i noe spill. Omgivelsene er slående vakre, med grafikk som stortsett holder høy standard. Texturer som holder seg bra selv med kameraet nærme.

Digger at man kan dra tilbake til folk man har gjort en mission for og faktisk få respons for det. I steden for et tomt blikk og en hi, what eller noe annet pjatt. Øker innlevelsen til tusen. Samme med at Aloy faktisk snakker med seg selv osv når det skjer ting man reagerer på stort sett. Slike detaljer er veldig viktig for og få frem realisme og innlevelse men utrolig få spill som har det. På negative siden er det endel dårlig dialog og stemmeskuespill som drar ned, men er stort sett på sidequest ol heldigvis. Noe annet jeg kanskje skulle ønske var at det hadde vært mer "tier" med våpen og kjøpe. Mounts du har hacket burde alltid vært tilgjengelig til den eventuelt blir ødelagt. Bruker man ikke mount på 5 minutter forsvinner den,rimelig idiotisk med tanke på at man har en skill der man kan bruke"penger"på og reparer mounts, den skillen i seg selv er egentlig bortkastet pga det. Noe annet jeg har reagert på er på noen quest der en npcs krever en komponent som betaling, så får man ikke bestemme selv om man vil gi den komponenten eller ikke. Har man komponenten blir du automatisk lasta til neste cutscene og mister den komponenten.Et annet merkelig valg av utvikler er og lage masse hus men av en eller annet grunn tror jeg de droppa åpne dør animasjoner for du kan ikke åpne en eneste dør i dette spillet. Og alle hus som ikke er åpne kan man da ikke komme inn i. Føles merkelig med tanke på alle de småhusene og endel større hus som tydeligvis bare er der til pynt. Utenom det digger jeg settingen og koser meg stortsett med spillet.

Potet Misbruker
7 år siden

Driver faktisk og spiller HZD nå. Gjort så si alt av sidequests/errands og snart ferdig med main story. Noe av det vakreste jeg har sett i noe spill. Omgivelsene er slående vakre, med grafikk som stortsett holder høy standard. Texturer som holder seg bra selv med kameraet nærme.

Digger at man kan dra tilbake til folk man har gjort en mission for og faktisk få respons for det. I steden for et tomt blikk og en hi, what eller noe annet pjatt. Øker innlevelsen til tusen. Samme med at Aloy faktisk snakker med seg selv osv når det skjer ting man reagerer på stort sett. Slike detaljer er veldig viktig for og få frem realisme og innlevelse men utrolig få spill som har det. På negative siden er det endel dårlig dialog og stemmeskuespill som drar ned, men er stort sett på sidequest ol heldigvis. Noe annet jeg kanskje skulle ønske var at det hadde vært mer "tier" med våpen og kjøpe. Mounts du har hacket burde alltid vært tilgjengelig til den eventuelt blir ødelagt. Bruker man ikke mount på 5 minutter forsvinner den,rimelig idiotisk med tanke på at man har en skill der man kan bruke"penger"på og reparer mounts, den skillen i seg selv er egentlig bortkastet pga det. Noe annet jeg har reagert på er på noen quest der en npcs krever en komponent som betaling, så får man ikke bestemme selv om man vil gi den komponenten eller ikke. Har man komponenten blir du automatisk lasta til neste cutscene og mister den komponenten.Et annet merkelig valg av utvikler er og lage masse hus men av en eller annet grunn tror jeg de droppa åpne dør animasjoner for du kan ikke åpne en eneste dør i dette spillet. Og alle hus som ikke er åpne kan man da ikke komme inn i. Føles merkelig med tanke på alle de småhusene og endel større hus som tydeligvis bare er der til pynt. Utenom det digger jeg settingen og koser meg stortsett med spillet.

 

Veldig enig med tier med våpen. Er jo stort sett bare 3 tiers som virker stort sett identiske... samme med klær. og man har jo fått det meste kjøpt relativt fort, så progresjonen i spillet lider.

CommanderKeen
7 år siden

Historien og verdenen de har skapt er veldig imponerende. Historien er vel kanskje fjorårets beste. Men likevel synes jeg spillet blir dratt så ned av det jeg bare kan beskrive som et kjedelig kampsystem. Er virkelig en arbeidsoppgave å felle de robotdyrene. Mye mer gøy å sloss mot mennesker, selv om det også er relativt svakt.

Siste fra forsiden