Hordes of the Underdark er den andre ekspansjonspakken i sagaen om Neverwinter Nights – det ultra-populære rollespillet fra BioWare, også kjent for spill slik som Baldur’s Gate. Etter et kaldt, varmt og moderat eventyr i den forrige tilleggspakken Shadows of Undrentide, er det nå på tide å stige ned i verdens mørke, hvor det eneste lyset du finner er oljete fakler som reflekteres i bortgjemte gullskatter. Hordes of the Underdark byr på mer av det samme gamle, men bryter likevel godt vekk fra den typiske ekspansjonstradisjonen ved å innføre en rekke fundamentalt nye og spennende funksjoner.
Hordene angriper
Spillet fortsetter mer eller mindre der hvor Shadows of Undrentide sluttet, men det er ingen krav å måtte eie denne ekspansjonen for å kunne spille Hordes of the Underdark. De som likevel er så heldige vil finne mange morsomme og logiske bånd mellom de to spillene, og kanskje det viktigste av alt er tilbakekomsten til den stakkarslige, lille skapningen Deekin. Majoriteten av områdene i Hordes of the Underdark utspiller seg åpenbart under jorden. Det er visse unntak til dette, men du kan like godt gjøre deg vant til å se stein, mørke og iskaldt grunnvann. Likevel begynner eventyret slettes ikke under bakken, men i den hedenske byen Waterdeep. Her våkner vår ringe helt opp på et sjuskete hotellrom, og blir automatisk dratt inn i et episk eventyr som utvilsomt bør bli identitetsdefinerende.
Historien er rimelig enkel. Ondskap fra undergrunnen truer byen Waterdeep nå som en ond trollmann begynner å miste grepet. Mørkalver, eller drows som de heter, er også involvert i begivenhetene som du forhåpentligvis skal avdekke sannheten bak, og prøve å stoppe. Det nye eventyret inkluderer omtrent 20 timer med ekstra gameplay, og er mer eller mindre designet for figurer av høyt erfaringsnivå. Dermed kan du enten bringe inn en av dine tidligere avatarer, eller velge å starte med en forhåndsdefinert figur på et akseptabelt erfaringsnivå. Du blir tidlig vitne til at Hordes of the Underdark er reservert for avanserte figurer, der det hele tiden serverer fryktinngytende monstre, verdifulle skatter og i tillegg lar deg utvikle figuren din til nivå 40 – såkalte ”epic levels”. Her har du med andre ord muligheten til å bli en slags gudommelig skapning av uante krefter og innflytelse.
En dramatisk historie
Hele eventyret er brutt opp i tre forskjellige kapitler, hvert med sitt eget tema og presentasjon. Etter å ha stiftet bekjentskap med mennesker på overflaten og eventuelt sikret seg noen kompanjonger, jobber du deg gradvis lengre ned i undergrunnen. Og desto dypere du kommer, jo større blir farene. Det er den klassiske fremstillingen av ”i dypet ligger ondskapen”, og dette blir reflektert gjennom horder av beholdere (fryktelige skapninger med ett øye) og mørkalver som hele tiden strømmer ut fra de mørke kriker og kroker. På mange måter er Hordes of the Underdark en typisk ”dungeon crawl”, det vil si at du hele tiden kjemper deg gjennom mørke ganger i søk etter rikdom og større ting å drepe, men heldigvis har BioWare stappet tilleggspakken med historie, politikk, intrige – og romanse. Her vil du møte på lekre mørkalver som du gjerne kan innlede et intimt forhold til.
Denne gangen har utviklerne utvidet antallet medsammensvorende du kan ha med deg. Hele to figurer kan verve seg i dine rekker, noe som på mange måter gjør det lettere å overleve. Og det trengs. En mer balansert gruppe er vitalt for å lykkes i Hordes of the Underdark, og det kan være en stor fordel å bygge den opp basert på en helbreder, en kriger og gjerne en magiker. Du har også full kontroll over dine undersåtter, både når det gjelder det de gjør og det utstyret de tar i bruk. I tillegg kan du bestemme deres karakterutvikling, og be dem følge spesielle veier innenfor sin klasse. Eksempelvis kan du be den lille skapningen Deekin om å bli en dragedisippel, noe han svært gjerne ønsker seg å bli. Dermed har han potensiale til å utvikle dragevinger og emulere de kreftene disse beistene har. Skremmende mye makt i en så liten kropp.