Feature

Konsollene ingen ville ha

Historiens største konsollflopper

Konsollkrigen har alltid vært blodig, og her er noen av konsollene det gikk verst ut over.

1: First page
2: New page
3: New page

I løpet av spillindustriens 40 år har vi opplevd en mengde konsoller som av en eller annen grunn ikke har slått an – overhodet. Noen har blitt dårlig markedsført, andre har blitt utkonkurrert av bedre systemer, og atter andre igjen har rett og slett ikke hatt det som skulle til for å hevde seg på markedet. I denne artikkelen skal vi ta en titt på noen av spillhistoriens største flopper, og vi begynner langt tilbake i tid.

Fairchild Channel F (foto: Marty Goldberg).

Fairchild Channel F

Denne konsollen har du sannsynligvis aldri hørt om, men historisk sett er den faktisk svært viktig. Da Fairchild lanserte sin Channel F (først kjent som Video Entertainment System) i 1976, var den nemlig den første hjemmekonsollen som benyttet seg av en sentral prosessor (designet av Intel-grunnlegger Robert Noyce). Det som vanligvis beskrives som den første hjemmekonsollen, Magnavox Odyssey fra 1972, var egentlig ikke en skikkelig datamaskin slik vi tenker på dem i dag. Den hadde nemlig ikke mikrobrikker eller minne, og benyttet seg kun av samme type elektronikk man på den tiden kunne finne i et TV-apparat. Derfor mener mange at Fairchild Channel F er tidenes første ekte spillkonsoll.

Fairchild Channel F var imidlertid ikke noen spesielt kraftig konsoll. Faktisk var den, selv etter datidens standard, utrolig svak. Fairchild Semiconductor (et av de originale Silicon Valley-selskapene) var også kun en skygge av sitt tidligere selv da de lanserte denne konsollen, og da Atari lanserte sitt banebrytende Video Console System i 1977, var løpet kjørt for Channel F. Konsollen fikk 26 forskjellige spilltitler i løpet av sin korte levetid.

Atari 7800 (bilde fra Wikipedia).

Atari 7800

Atari var kongen på konsollhaugen tidlig på åttitallet, men i 1983 skjedde katastrofen. Takket være en flom av elendige spill ble forbrukerne rett og slett lei hele konsollkonseptet, og markedet krasjet fullstendig. Det store spillkrasjet signaliserte avslutningen på Ataris era som sjef på markedet, som dermed ble åpnet for japanske Nintendo. Atari 7800 ble opprinnelig lansert på verst tenkelig tidspunkt – midt i det store konsollkrasjet. Konsollen, som egentlig representerte en stor forbedring i forhold til selskapets forrige system, 5200, solgte kun noen få tusen maskiner.

Det som så skjedde var at Ataris eiere, Time Warner, solgte det skadeskutte konsernet til Jack Tramiel, den kompromissløse forretningsmannen som tidligere hadde startet Commodore. Tramiel hadde imidlertid ingen interesse av konsoller, som han så på som barnslige leketøy. Han skrinla alle planene for 7800, som egentlig skulle blitt markedsført tungt julen 1984. I stedet satset han alt på hjemmedatamaskiner, og med Atari ST (som kom i 1985) klarte han å ta en bit av kaka til hans gamle selskap, som han nå hadde et svært bittert forhold til.

Til slutt innså han imidlertid hvor stor suksess Nintendo fikk med sitt Nintendo Entertainment System, og i 1986 valgte han å relansere Atari 7800. Da var det imidlertid alt for sent – Nintendo hadde overtatt konsollkronen, og Atari var ikke villige til å gjøre det de måtte for å markedsføre systemet som en seriøs konkurrent til Nintendo. Atari fortsatte imidlertid å produsere konsollen helt til 1991, og totalt kom det 60 spill for systemet. Disse inkluderte japanske klassikere som Ms. Pac-Man, Galaga, Commando og Dig Dug og vestlige titler som Tomcat F-16 og Tower Toppler.

Atari Lynx (foto: Tim Jansen).

Atari Lynx

Atari Lynx var en håndholdt konsoll som kom ut i 1989, samme år som Nintendos Game Boy. I forhold til teknisk ytelse, hadde den alle forutsetningene for suksess. Systemet var milevis foran konkurrenten, både i forhold til todimensjonal og tredimensjonal grafikk. Her fikk vi 16-bits grafikk, stereolyd og 4096 farger på en lekker LCD-skjerm. I tillegg hadde Lynx støtte for nettverksspill, gjennom ComLynx-systemet. Hovedkonkurrent Game Boy hadde ikke engang farger, så en skulle tro Lynx hadde seieren i sin hule hånd. Og med spill som Warbirds, Hard Drivin' og Chip's Challenge var det ikke spillene det stod på heller.

Det var imidlertid to store problemer. Det første var pris – systemet kostet dobbelt så mye som en Game Boy. Det andre problemet var batteritid. Dette monsteret av en håndhold konsoll spiste seg gjennom seks batterier på fire timer, og var dermed svært dyr i drift. I tillegg hadde Nintendo alle spillutviklerne på sin side, og ville du spille Tetris med en bærbar konsoll, var Game Boy det eneste valget. Da Sega lanserte sin Game Gear i 1991, var slaget ugjenkallelig tapt. Det var ikke plass til tre håndholdt-konsoller på markedet, og selv om Game Gear var dyrere og enda mer batteritørst enn Lynx, hadde den både Sonic og Segas svært dyktige markedsføringsavdeling i ryggen.

Utviklingen av Lynx var forøvrig litt interessant. Det originale selskapet bak plattformen var nemlig ikke Atari, men Epyx – en av åttitallets absolutt største spillutgivere. Systemet ble utviklet Dave Needle og RJ Mical, to av de viktigste folkene bak Amiga-plattformen, og het opprinnelig Handy. Men på slutten av åttitallet fikk Epyx problemer, takket være Handy-prosjektet og en rekke andre feilslåtte forsøk på å utvide virksomheten. Da maskinen var ferdigutviklet solgte de den til Atari, som gav den navnet Lynx. Epyx slo seg selv konkurs året etter.

1: First page
2: New page
3: New page
Ledige stillinger
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (47)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Fjodorgrim
17 år siden

CD32 døde antakelig fordi Commodore ikke fikk selge den i USA pga en patentstrid. (Ja vi elsker patenter..) Dette førte nok også til Commodores kollaps. CD32 kunne kanskje reddet Commodore hadde den blitt den suksessen den kunne blitt. Det var muligheter for å plugge i en Addon som gjorde maskinen til en fullverdig A1200 med CDROM. Jeg kjøpte en CD32 i 1993 til 2000 kr fra Applause Data, noe som jeg trodde var et røverkjøp (før C= gikk konkurs..)

FrihetensRegn
17 år siden

Eg hadde SEGA Master System II ein gang i tiden, men eg veit ikkje kordan den solgte :p

 

Gøy syns no eg det var, med Alex Kidd eller ka det no heite, og Sonic med mangt...

Gjest Slettet-p4PIYwb6
17 år siden

Jeg har hvertfall hatt mye glede av N-Gage. :love:

For en del år siden, når telefonen var ny gikk mange timer med på Tony Hawk, Worms og Fifa. De spillene passet perfekt og med bluetooth ble multiplayer virkelig gøy.

(Problemet med batteri og bytte av spill slet vi vel ikke så mye med da vi hadde et minnekort med alle spillene på :hmm:)

Oddybody
17 år siden
Eg hadde SEGA Master System II ein gang i tiden, men eg veit ikkje kordan den solgte :p

 

Gøy syns no eg det var, med Alex Kidd eller ka det no heite, og Sonic med mangt...

 

er det det same som sega mega drive?

OpusNR1
17 år siden

Virtual Boy er en meget spesiell opplevelse, som må nytes i ca. 10min intervaller. Fikk tak i en slik for en stund siden, og må si at den er veldig morsom. Jeg kan imidlertid forstå skuffelsen blant mange da den ble lansert, det var jo tross alt ikke noe mer enn en glorifisert gameboy. Det faktum at man reagerer på lys som et troll etter noen minutters spilling hjalp nok heller ikke.

Siste fra forsiden