Medieval II: Total War
Creative Assembly følte at de hadde gjort så store teknologiske fremskritt siden seriens start at de første spillene ikke hadde fått en rettferdig behandling. Derfor bestemte de seg for å lage et nytt spill satt til den europeiske middelalderen, Medieval II: Total War. Her skulle spilleren få den samme opplevelsen som i det første Medieval, men også mye mer. Tidsepoken var nå utvidet til å inkludere oppfinnelsen av skytevåpen, og også oppdagelsen av Amerika.
Spillet var basert på verktøyene fra Rome: Total War, men ulike forbedringer ble likevel gjort. Bedre kunstig intelligens, og mer fokus på realistisk oppførsel for krigere i kamp var nøkkelord.
Kampanjen var også kraftig utvidet, og nå var det ikke lenger tvil om at selv uten 3D-kampene på slagmarken ville Medieval II ha vært et fullverdig spill.
Flerspiller har alltid vært en del av Total War-serien, men i Medieval II ønsket utviklerne å senke terskelen for å kaste seg inn i denne modusen. En ny innpakning var på sin plass, og med et enklere dropp inn-system trengte man ikke lenger å bruke mange timer i lobbyen for å endelig få spille litt. Spillet fikk generelt svært god mottakelse, men selv om de fleste anmeldere mente at det var et svært solid spill, ble det også trukket frem at spillet ikke fortsatte utviklingen av serien i like stor grad som tidligere utgaver hadde gjort. Med utvidelsen Kingdoms fikk spillet 4 nye kampanjer, en satt til det nyoppdagede Amerika, en til Storbritannia, en som fokuserte på korstogsstatene, og en som gikk på kristningen av Øst-Europa.
Empire: Total War
I mars 2009 fikk de som kritiserte Medieval II for å være for lite innovativ svar på tiltale. Empire: Total War ble satt til 1700-tallet og fokuserte på de europeiske kolonimaktens kamp for verdensherredømme. Nå skulle man ikke lenger bare invadere sine naboer, man skulle skape et imperie på tvers av kontinenter.
Kampanjekartet ble delt opp i regionskart, og siden kampen om havet var så viktig i denne tidsperioden var det naturlig at Empire ble det første spillet i serien som lot spilleren ta kontroll over sjøslag. Et nytt system ble også utviklet i forhold til handel og økonomi, og også desentralisering av makten til kolonistater. I denne tidsepoken blir også skytevåpen mer og mer dominerende, et faktum som også reflekteres i kampene i spillet.
Creative Assembly tok nå i bruk motion capture-teknologi for å gi mer liv til soldatene i spillet. Dette førte til enda vakrere slag, både til lands og til sjøs, men selv om kampene på land møtte de høye forventningene, måtte de nye sjøslagene tåle noen skudd for baugen fra kritikerne. Alt fra problemer med den kunstige intelligensen, til vanskelighetsgraden ved å kontrollere skipene ble kritisert.
Spillet ble sluppet i en rekke ulike utgaver, og forskjellig innhold ble tilbudt hos forskjellige utsalgssteder. Dette gjorde mange fans frustrert og alt ekstrainnholdet ble gjort tilgjengelig for nedlasting noen måneder senere. Spillet hadde også en del feil ved utgivelsen som senere ble fikset ved en rekke oppdateringer. Disse tingene gjorde at mange fans satt igjen med en vond bismak selv om spillet fikk god mottakelse. Kritikken ble for det meste rettet mot Sega og ikke Creative Assembly. Spillet fikk også en nedlastbar kampanje, Warpath, som fokuserer mer på indianerne i nord og Mellom-Amerika.
Napoleon: Total War
Knapt et år etter at Empire kom ut, var et nytt Total War-spill klart for massene. Dette bygget naturlig nok på teknologien bak det foregående spillet og det at tidsperiodene ikke var særlig langt fra hverandre gjorde det enkelt for utviklerne å bygge videre på tidligere arbeid. Nå skulle det moderne Europa formes, gjennom den franske revolusjonskrigen og den påfølgende Napoleonskrigen.
Napoleon: Total War ble godt mottatt og mange av problemene som ble påpekt med Empire var nå utbedret. Grafisk var spillet en nydelig opplevelse og de europeiske slagmarkene har aldri sett bedre ut i et strategispill. Likevel slapp ikke den lille generalen helt unna kritikk. Fortsatt synes mange at det var irriterende at spillet kom i så mange ulike versjoner, og at man fikk ulikt innhold alt etter hvor man forhåndsbestilte spillet fra.
Mange hevdet også at spillet virket så likt Empire at det burde ha blitt gitt ut som en utvidelsespakke, og ikke som et fullverdig nytt spill. Som sin forgjenger hadde også Napoleon to kampanjer, og enkelte hevdet at kampanjene var for lineære. Spillet fikk en nedlastbar kampanje, The Peninsular Campaign, som fokuserer på kampene om den iberiske halvøy.
Total War: Shogun 2
Det første spillet som var titulert med seriens navn «Total War» før spillets navn, kom ut 15. mars i år. Her vendte Creative Assembly tilbake til soloppgangens land der det hele startet. I Shogun 2 var målet igjen å lede din klans overhode til å bli shogun over hele Japan. Gjennom harde kamper i alt av Japans varierte klima, gjennom beleiringer av borger og store sjøslag måtte Kyoto invaderes og holdes.
Shogun 2 var svært tro mot sin aldrende forgjenger. Samtidig står spillet som en stolt milepæl, et bevis på utviklingen som Creative Assembly har stått for de siste 11 årene. Spillet gjorde lite nytt for sjangeren, men konsoliderte mange av de gode elementene, og ryddet vekk mange av de mindre gode tilleggene fra de senere spillene i serien. Som vår anmeldelse tilsier føyer Shogun 2 seg inn blant de mest solide spillene i serien.
Personlig er jeg fylt med optimisme. Jeg mener at å trekke serien mot en mer moderne tidsepoke var et nødvendig feilslag. Med Shogun 2 fikk serien tilbake gnisten som jeg mente forsvant i Empire og Napoleon. Men det åpenbare spørsmålet nå er hva blir det neste?
Total War: Fremtiden
Fremtiden er en godt bevart hemmelighet, men spekulasjonene på verdensveven lar seg ikke stoppe av det. Det synes å være en overvekt av de som mener at vi får et Rome 2 om ikke så alt for lenge. Dette virker som et logisk og trygt valg, og er noe som fansen nok ville stilt seg bak. Et annet prosjekt som har blitt diskutert relativt ofte er hvorvidt et spill burde legges til gamle Kina. Her er det mye upløyd mark for spillere, men kanskje er Kinas historie så obskur for folk flest at Creative Assembly ikke våger å legge et spill dit. Det ville uansett ha vært et svært modig valg.
Et Medieval 3 virker også som svært sannsynlig en gang i fremtiden, men kanskje er det litt for tidlig enda med en tredje tur til Europas middelalder. Ser man på Empire og Napoleon er det kanskje logisk å tenke at det neste spillet vil komme relativt raskt, og være mer eller mindre basert på Shogun 2. Et nytt Mongol Invasion er ikke utenkelig, selv om det vil sette tidslinjen i spillet tilbake med mange århundrer. Andre alternativer kan være å fokusere på de japanske ekspansjonsforsøkene mot Korea, Kina og India mot slutten av 1500-tallet, eller kanskje de store opprørene av kristne japanere støttet av europeiske handelsinteresser på midten av 1600-tallet.
Mulighetene er mildt sagt mange, men Creative Assembly har i hvert fall vist at Total War-serien fortsatt har mye å by på. Jeg vil ikke bli overrasket om denne artikkelen må skrives om etter nye 11 år med gode strategispill fra den britiske utvikleren.