Tilbakeblikk

Pappaen til Heroes of Might & Magic

Historien om King's Bounty

Her er historien om King's Bounty, den ukjente forfaren til Heroes of Might & Magic-serien.

1: First page
2: New page

Heroes of Might & Magic

I årene som fulgte utgivelsen av King's Bounty fortsatte New World Computing å utvide virksomheten. I tillegg til å lansere flere Might & Magic-rollespill, lagde de en flere andre rollespill (som science fiction-spillet Planet's Edge), samtidig som de fungerte som utgiver for flere andre spillutviklere. Klassikere som Empire Deluxe, Spaceward Ho! og Inherit the Earth: Quest for the Orb fant alle veien til gamere verden over takket være det amerikanske selskapet.

King's Bounty på Commodore 64.

I 1995 dukket det første spillet i Heroes of Might & Magic-serien opp, og igjen var det Jon van Caneghem som var hoveddesigner. Spillet bygde videre på fundamentet fra King's Bounty, med helter som reiste rundt på verdenskartet med hærene sine og taktisk kamp hvor man fikk direkte kontroll over disse hærene. Kampsystemet var grunnleggende sett nesten identisk med det vi fant i King's Bounty, men var selvsagt litt mer blankpolert.

Den største forskjellen på King's Bounty og Heroes of Might & Magic var, som jeg har vært inne på, at du i King's Bounty kun kontrollerte én enkelt helt. Heroes of Might & Magic flyttet fokuset over på det strategiske, og gav deg i stedet kontroll over et helt kongerike, hvor du måtte lede flere helter og bruke penger på å utvikle byene dine for å vinne. I tillegg møtte du motstandere som forsøkte på det samme, og spillet hadde også en minneverdig flerspillermodus.

I de fem årene som hadde gått mellom King's Bounty og Heroes of Might & Magic opplevde spillverdenen en kraftig teknologisk utvikling, og mens King's Bounty hadde svært enkel grafikk og lyd, kom Heroes of Might & Magic med sjarmerende grafikk og, i alle fall i Windows-versjonen, fabelaktig musikk i CD-kvalitet. Den sjarmerende presentasjonen ble et av seriens varemerker, og det er nok ikke få som kan lukke øynene og «høre» musikken fra et Heroes-spill i bakhodet.

Heroes of Might & Magic 2 (bilde: Wikipedia).

Trøbbel og nedleggelse

Selv om den nye serien raskt ble en suksess, gav New World Computing etter hvert opp tilværelsen som uavhengig utvikler og utgiver. I 1996 ble de kjøpt av The 3DO Company, en utgiver som uten hell hadde forsøkt å etablere sitt eget konsollformat, og som nå ønsket å fokusere på å lage og selge spill til andre plattformer. I starten så livet som et internt 3DO-studio til å fungere godt for New World Computing, men uheldigvis skulle det ikke vare.

3DO fikk nemlig store økonomiske problemer, og måtte stadig kutte ned på utviklingstidene for å få spillene sine i salg å raskt som mulig. Resultatet var ikke godt, verken for de Might & Magic-baserte spillene eller de andre spillseriene 3DO gav ut (hvem husker vel ikke de tragiske Army Men-spillene?), og dermed var selskapet fanget i en ond sirkel de ikke klarte å bryte ut av. I 2003 var bankboken tom, og selskapet gikk konkurs. Uheldigvis fikk de ikke noen til å kjøpe New World Computing, og studioet ble lagt ned etter nesten 20 år i bransjen.

Konkursboet til 3DO fikk stor interesse fra andre utgivere, og Might & Magic-serien ble etter hvert kjøpt av Ubisoft, som gav ut Heroes of Might & Magic V (utviklet av russiske Nival Interactive) i 2006. I tillegg fikk de franske Arkane Studios til å legge grunnlaget for en mulig ny Might & Magic-serie, med actioneventyret Dark Messiah of Might & Magic. Det spekuleres også stadig i om de har et ekte Might & Magic-rollespill på gang, men for øyeblikket er dette bare rykter.

Heroes of Might & Magic V.

Den geniforklarte spilldesigneren Jon van Caneghem fikk etter hvert jobb hos koreanske Ncsoft, hvor han arbeidet med massive flerspillerspill. Dette gav tydeligvis mersmak, for tidlig i 2006 var han med å grunnlegge Trion World Network. Selskapet fokuserer på massive flerspillerspill, men vi har fortsatt bare noen få detaljer om spillet de arbeider med.

King's Bounty gjenfødes

Les også
Anmeldelse:

For et par år siden trodde nok de fleste at King's Bounty var død og begravet, sammen med så mange andre klassiske spill og serier fra åtti- og nittitallet. Den russiske spillutgiveren 1C Games ville det imidlertid annerledes. I fjor kunngjorde de at de hadde sikret seg rettighetene til King's Bounty-franchisen, og som om ikke det var nok, var det russiske studioet Katauri Interactive, som blant annet består av en gruppe veteraner fra Space Rangers-serien, i full gang med en etterfølger.

Det vil si, det Katauri Interactive egentlig jobbet med, var Battle Lord, et fantasybasert strategispill som hentet tydelig inspirasjon fra King's Bounty. Jeg tipper uansett at de ikke var vanskelige å be, da de fikk spørsmål om å omdøpe Battle Lord til King's Bounty: The Legend. Det originale King's Bounty er et av flere eldre PC-spill som har hatt stor innflytelse på det russiske spillutviklermiljøet, og mens vi i vesten nærmest hadde glemt spillet, var det i aller høyeste grad et kjent navn i Russland og andre Øst-Europeiske land.

King's Bounty: The Legend.

King's Bounty: The Legend følger en av tre helter, som legger ut på eventyr i et enormt landområde, fullstappet av fantastiske vesener og middelalderske kongeriker. Som i originalen kan helten rekruttere en hær bestående av soldater og fabeldyr, og kontrollere denne i turbasert, taktisk kamp. Disse kampsekvensene fungerer omtrent som i originalen, men denne gangen kan trær og andre ting i terrenget spille en rolle, samtidig som man kan finne skattekister og andre fine ting på slagmarkene.

Et interessant element er at King's Bounty: The Legend gjør som Mega Drive-versjonen av King's Bounty, og dropper det turbaserte elementet fra spillets utforskningsdel. Her navigerer du helten din rundt i sanntid, og det er først når du engasjerer fiender i kamp at spillet går over i turbasert modus. Spillet har også en rekke fiendtlige helter, som man kan støte på underveis.

King's Bounty: The Legend fikk mye ros etter sin russiske lansering tidligere i år, og basert på det jeg har sett av spillet, virker det som den positive omtalen i stor grad var fortjent. Vi kommer selvsagt med en full anmeldelse om ikke alt for lenge.

1: First page
2: New page

Siste fra forsiden