Sniktitt

Heroes of Might and Magic V

Comebacket er et faktum. Vi har kikket nærmere på en fersk kode av enspillerdelen til Heroes of Might & Magic V.

Ah, minner. De strømmer på for meg når jeg hører snakk om Heroes of Might and Magic (HoMM). Nå er spill nummer fem rett rundt hjørnet, og vi har prøvekjørt en duggfersk versjon. Hva det handler om? Du skal være helt selvsagt, en slåsskjempe til hest med magiske evner. Spill nummer tre i serien blir av mange regnet for å være det beste, og det ser ut til at Nival Interactive har gått tilbake til røttene. Likhetene er nemlig slående. Spillet er et dop som ikke slipper taket, og stimulerer hver eneste celle i kroppen til å være utforskende og blodtørstig. Hvem sa at dop ikke har sine gode sider?

Tåke

Egentlig har jeg ikke tid til å skrive denne sniktitten, siden spillet kaller til meg som en tåkelur på Mørekysten. Men man skal dele godene, så jeg får skrive noen ord om mine erfaringer og opplevelser så langt. Denne sniktitten vil ta utgangspunkt i den omfattende kampanjedelen. Kampanjen er som seg hør og bør historiedrevet, og du kan kontrollere seks ulike raser etter tur. Sammenlagt spilletid kan fort overstige 60 timer, så her er det mye spill for pengene. Du tar kontrollen over en helt – og så er det turbaserte eventyret HoMM V i gang.

Kampanjen starter med en god og omfattende opplæringsdel, og etterfølges av de "skikkelige" brettene. For å klare et brett må du gjennomføre 5-6 ulike hovedoppdrag, samtidig som du holder helten i live. Helten er spillets viktigste karakter, din brikke på oversiktskartet. Det er denne som er din hærs leder og mentor. Din helt vil tjene erfaringspoeng etter hvert som han/hun deltar i og vinner kamper – eller finner spesielle skattekister på kartet. Disse poengene fører i sin tur til at helten går opp i nivå, og får nye evner. Et lite rollespillelement her altså, noe som ikke er å forakte. Dette betyr nemlig at du hele tiden får en bedre helt, og du kan forme han/hun etter ditt ønske. På større kart kan du ha flere helter i aksjon samtidig. Du kan rekruttere nye "bihelter" i byene, hvis disse har tavernaer.

Byer er et karts livsåre, stedet der du legger grunnsteinene for din seier i kamp. Her kan du rekruttere nye styrker, handle med og tjene inn ressurser og gjøre byen til en trygg festning. Hver dag (tidssyklusen er delt opp i dager og uker) kan du bygge en ny bygning, og nye enheter blir tilgjengelig en gang i uken. Du kan også skaffe deg enheter ute på kartet, der enkelte bygg gir tilgang til friske hærmenn en gang i uken. Det er også her du samler ressurser, enten i mindre mengder eller i en jevnlige leveringer (for eksempel fra en gruve). Du finner i tillegg en rekke objekter som er fordelaktige for din helt, og personer/steder som kan gi dine styrker økt moral eller hell i kamp.

Kampene er helt sentrale i HoMM V, som i sine forgjengere. Akkurat som på oversiktskartet er også disse turbaserte, noe som pirrer de taktiske hjernecellene du måtte ha. Kampkartet er delt opp i ruter som indikerer hvor hver enkelt enhet kan bevege seg. Her må det planlegges, hvis ikke blir nederlaget fort et faktum. Det kan virke som om kampenes viktigste enhet er de som kan angripe fra avstand, slik som bueskyttere. Med slike på din side er veien til suksess ofte kort. Heltene kan også delta i kamp, og er ikke bundet til de nevnte rutene eller andre hindringer. Dermed er bevegelsesfriheten total, men det tar en stund før helten er god nok til å gjøre stor skade.

Som på oversiktskartet er grensesnittet svært godt, og ikke minst enkelt. Du har til enhver tid full oversikt over det som skjer på slagmarken, og dine muligheter er sjelden mer enn ett museklikk unna. Hell og moral er veldig viktig i kamper. Om du har disse faktorene på din side kan du få til spektakulære angrep og få inn ekstraangrep på fienden. Derfor er det sentralt å "samle inn" så mye hell og moral du kan ute på oversiktskartet - da blir mennene dine seigere.

HoMM V er vakkert – ekstremt vakkert. Det er kanskje ikke teknisk briljant, men det visuelle fanger umiddelbart en stemning og atmosfære som suger deg inn i skjermen. Oversiktskartene er som regel spennende og varierte, og fargepaletten er glimrende. Animasjonene er gode, noe du legger spesielt godt merke til under kamp. Dessuten er detaljrikdommen stor. Det er lett å se at utviklerne har brukt mye tid og omtanke på hver eneste enhet i spillet. Kameraet i 3D-verdenen er også meget godt, og gir deg nesten ubegrensede vinkelmuligheter. Det største minuset i mine øyne er mellomsekvensene. Disse filmene minner alt for mye om det vi fikk servert i The Settlers: Heritage of Kings. Kvaliteten er laber, og spillet er slettes ikke tjent med dem.

Musikken i HoMM V er trollbindende. Om grafikken suger deg inn, er lyden som et sort hull. Lydsporet er rett og slett genialt, på høyde med det beste du finner av spillmusikk der ute. Kamp- og miljølydene er også gode, de bidrar til den gode atmosfæren på de ulike kartene. Også på dette feltet er det mellomsekvensene som er problemet. Stemmegivningen er av så lav kvalitet at det grenser mot det parodiske. Dette er synd, for filmbitene skal jo være med på å formidle historien.

Konklusjon

Mai blir en vidunderlig måned. Ikke bare på grunn av spirende blomster, softis, og lettkledde damer. Neida, mai er måneden Heroes of Might and Magic-serien får en ny vår. Dere som likte spill nummer tre, vil garantert like det dere får servert i enspillerdelen her. Det er et avhengighetsdannende eventyr av dimensjoner, en strategistjerne på himmelen. Så gjenstår det å se da, hvordan flerspillerbiten blir når spillet kommer ut. La oss alle folde hender og håpe på det beste.

Les også
Anmeldelse:

PS: Det er kommet en demo av spillet, som du kan laste ned her.

Siste fra forsiden