Flere medlemmer av Gamer.no-redaksjonen vil fortelle om de spillene de gleder seg til i 2022 nå på nyåret. Først ute er Jørgen Bordal Andersen.
Vi legger bak oss et spillår som leverte mange gode spillopplevelser. Selv koste jeg meg for eksempel veldig med snikmordsandkassa Deathloop. Det ble noen nydelige avbrekk på Forza Horizon 5 sine mexikanske landeveier, og ikke minst ble jeg blåst av banen av et nokså fantastisk Resident Evil-spill. Bortsett fra det føles 2021 på noen måter som et venteår for spillbransjen, og det er nok først og fremst pandemien vi har å takke for det.
I 2022 står det derimot mektige spillopplevelser i kø. Det kommer så mye spennende i år at om det så skulle vise seg at bare halvparten av disse spillene står til forventningene kan det fortsatt bli et av de beste spillårene på lenge.
Storspillene som har blitt utsatt de siste par årene begynner endelig (forhåpentligvis) å nærme seg leveringsklare, og årets spillkalender lover spennende utgivelser for enhver smak. Her er noen av spillene jeg har på radaren i år.
Horizon: Forbidden West
Sjanger: Action
System: PlayStation 5, PlayStation 4
Utvikler: Guerilla Games
Kommer: 18. februar 2022
Det var mye å like med Horizon: Zero Dawn. Det hadde et kjempestilig science fiction-univers, en engasjerende historie og en unik hovedperson som jeg gjerne ville se mer fra. Derfor var det en stor glede da Guerilla Games annonserte oppfølgeren, Horizon: Forbidden West. Det var noen elementer i det første spillet som viste forbedringspotensial, og med oppfølgeren ser det ut som om utvikleren har tatt tilbakemeldingene til hjertet.
Siden annonseringen har det nesten rukket å gå 2 år, men nå er spillet endelig snart her. Jeg håper utviklerne har tatt grep for å forbedre kampsystemet og utforskingen et lite hakk. Om de i tillegg har funnet noen nye spennende retninger å ta historien i kan Forbidden West fort bli noe helt spesielt.
Det som har blitt vist frem av spillet så langt ser unektelig pent ut, men om selve spillet leverer på samme nivå som det visuelle gjenstår å se.
Shredders
Sjanger: Sport/Simulator
System: Xbox Series X/S
Utvikler: FoamPunch, LetItRoll, I-Illusions
Kommer: februar 2022
En overraskelse som satt spor under fjorårets E3-konferanse var et spill jeg ikke egentlig visste hvor mye jeg ønsket meg. Men 2022 blir altså året vi får en åndelig oppfølger til den klassiske Amped-serien. Amped var en serie med snowboardspill som i sin tid ble sluppet til den originale Xbox-konsollen. Ifølge utgiver FoamPunch er Amped en av de viktigste inspirasjonskildene til Shredders.
Jeg har alltid vært litt avstandsbeundrer av snowboardkjøring, selv om jeg sjeldent spenner på meg verken brett eller ski i den ekte verdenen. Det er noe zen-aktig over det å skli nedover snødekte fjell og daler som appelerer veldig til meg på papiret, men veldig få spill har fått det til på en god måte. Først og fremst er det selvfølgelig viktig at de klarer å få styringen til å sitte skikkelig.
Siden E3-visningen i fjor har vi egentlig ikke sett så veldig mye fra spillet, men håpet er at det kanskje klarer å fange litt av det som gjorde Amped-spillene til unike ekstremsportspill i sin tid. Det er jo tross alt en sjanger vi ikke ser like mye til nå om dagen.
God of War: Ragnarok
Sjanger: Actioneventyr
System: PlayStation 5, PlayStation 4
Utvikler: Santa Monica Studio
Kommer: 2022
God of War fra 2018 var en av de mest transformative og revitaliserende helomvendingene en spillserie har tatt noen sinne. Jeg hadde aldri i livet trodd at en så voksen og sår historie om foreldreskap skulle komme fra God of War, men å si at det fungerte er en underdrivelse. For min del leverte det en strålende spillopplevelse i et univers jeg klør etter å utforske videre.
Jeg elsker Santa Monica Studios vri på norrøn mytologi, og håper de klarer å følge opp med et spill av like høy kvalitet denne gangen. Kampsystemet i God of War (2018) var både engasjerende og finpusset, og jeg venter spent på å se hvordan det videreføres i neste spill. Ikke minst har jeg høye forhåpninger om at historien om Kratos og Atreus får en tilfredsstillende fortsettelse.
En del av meg er litt i tvil på om at de klarer å levere et spill som treffer like hardt for andre gang, men jeg tviler ikke et sekund på at God of War: Ragnarok blir et godt spill.
Elden Ring
Sjanger: Actioneventyr/rollespill
System: PlayStation 4/5, Xbox Series S/X, Xbox One, Windows
Utvikler: From Software
Kommer: 25. februar 2022
From Software har over lang tid jobbet seg opp til legendestatus i spillverdenen, og Elden Ring ser virkelig ut til å bli toppen av kransekaka. Selv om Souls-spillene ikke er for alle syns jeg det er noe helt eget med hvordan de trekker deg inn i spillverdenen, tvinger deg til å lære hvordan du spiller dem, og så kaster stadig større utfordringer i din retning til du har mestret kampsystemet. Det gir en mestringsfølelse av de sjeldne.
Når Elden Ring i tillegg finner sted i et univers som er oppfunnet i samarbeid med A Song of Ice and Fire-forfatter George R.R. Martin setter det jo forventingene på et visst nivå. Jeg pleier å være forsiktig med å gire meg selv for mye opp før nye spill kommer ut, men Elden Ring gir meg sommerfugler i magen av bare å tenke på det. Selvfølgelig medfølger det alltid en viss fare for å bli skuffet når man har så høye forventninger, men jeg har ikke sett mye som gir grunn til bekymring så langt.
The Legend of Zelda: Breath of the Wild 2
Sjanger: Actioneventyr
System: Nintendo Switch
Utvikler: Nintendo
Kommer: 2022(?)
Nintendo Switch begynner kanskje å bli lang i tanna, men ett storspill til er det forsatt plass til på konsollen.
Etter mange år med repeterende spilldesign og relativt formulariske utgivelser ble The Legend of Zelda: Breath of the Wild et skikkelig friskt pust (som navnet kanskje tilsier). Det tok et oppgjør med de gamle vanene serien var fastgrodd i og åpnet for en helt ny type spillopplevelse. Jeg storkoste meg med spillet, selv om det kanskje ikke traff alle tilhengere like hardt. Den største genistreken ligger kanskje i hvordan spillet legger opp til utforsking. Joda, du klatrer opp i tårn på samme måte som man gjør i alle Ubisoft sine spill, men i stedet for å fylle opp kartet med umenneskelige mengder ikoner må du selv finne ut hva som skjuler seg i verdenen.
Hvordan man følger opp et spill som Breath of the Wild er jeg litt usikker på, men jeg er glad for at de tilsynelatende fortsetter i samme spor. Personlig hadde jeg satt pris på om de fikk på plass noe i samme gate som grottene og templene fra de eldre Zelda-spillene, selv om det kanskje blir vanskelig å få til å passe inn med den åpne strukturen.
Uansett hvordan Nintendo har valgt å videreutvikle serien er jeg ganske sikker på at det blir bra. Jeg tviler på at jeg er den eneste som har dette på ventelista i år.
Starfield
Sjanger: Rollespill
System: Xbox Series S/X, Windows
Utvikler: Bethesda Game Studios
Kommer: 11. november 2022
Det begynner å bli skikkelig lenge siden Bethesda slapp et stort enspillerrollespill, og med tiden har det natuligvis bygget seg opp en del forventninger. Hvordan ser Bethesda sin spillmotor ut i 2022? Blir det forsatt masse bugs og tekniske problemer? Føles kampsystemet forsatt like knotete og urespensivt? Vi kan uansett si med sikkerhet at det blir det første store Bethesda-rollespillet som slippes eksklusivt til Microsoft sine plattformer.
Jeg elsker å fordype meg i Elder Scross og Fallout-spillene sine åpne verdener, selv med de tekniske skavankene de drasser med seg. Å se denne formelen filtrert gjennom et helt nytt science fiction-univers er en forlokkende tanke. Selv om Starfield fort kan vise seg å "bare" være Elder Scrolls i verdensrommet er jeg veldig interessert i å se hvordan det ender opp til slutt.
Lego Star Wars: The Skywalker Saga
Sjanger: Actioneventyr
System: PlayStation 4/5, Xbox Series S/X, Xbox One, Windows, Nintendo Switch
Utvikler: Travelers Tales
Kommer: våren 2022
Lego Star Wars: The Skywalker saga ser ut til å bli et av de mer ambisiøse Legospillene til nå. Alle de 9 hovedfilmene i Star Wars-universet er representert, og utvikler Travelers Tales har tidligere snakket om at det skal bli mulig å utforske galaksen i en slags åpen verden.
Som en ihuga fan av filmene har jeg alltid satt pris på spill som lar meg leve meg inn i Star Wars-universet, leke med lyssverd og spille som de kjente heltene og skurkene. Lego-spillene er naturligvis av det mer barnevennlige slaget. De er aldri utfordrende eller kompliserte, men nesten alltid koselige og avslappede spillopplevelser. Det begynner å bli en god stund siden sist jeg sjekket ut et Legospill, men når de først slår på stortromma med Star Wars er jeg klar til å komme tilbake. Spillet har blitt utsatt flere ganger allerede, men forhåpentligvis klarer utviklerne å få alt på plass i år.
Stray
Sjanger: Eventyr
System: PlayStation 4, PlayStation 5, Windows
Utvikler: BlueTwelve Studio
Kommer: 2022
Stray handler om en katt som leter etter den bortkomne familien sin i en Cyberpunk-aktig fremtidsby. Premisset er såpass annerledes fra alt annet som kommer ut at det er vanskelig å ikke bli litt nysgjerrig av ideen. Katten har også med seg roboten B-12, som hjelper deg med å navigere gjennom verdenen og kommunisere med robotene som bor i byen. Jeg kan ikke huske å ha spilt mange spill hvor hovedpersonen er en katt, men egenarten til Stray får det til å se veldig interessant ut.
Det virker som at mesteparten av det man gjør i spillet består av gåteløsning og utforsking, og det ser utrolig stemningsrikt ut i de snuttene som har blitt vist. Det er vanskelig å vite hva man skal forvente fra Stray, men jeg vet at jeg vil se spillet med mine egne øyne.
Forspoken
Sjanger: Actioneventyr
System: PlayStation 5, Windows
Utvikler: Luminous Productions
Kommer: 24. mai 2022
Jeg må innrømme at jeg var litt lunken på Forspoken de første gangene det ble vist frem, men etterhvert som flere detaljer om spillet har kommet frem virker det mer og mer spennende. Luminous Productions debutprosjekt ser ut til å bli en slags vri på actionrollespill i en åpen verden, og teamet består av mange av de samme utviklerne som lagde Final Fantasy XV i sin tid.
Frey virker som en ganske kul protagonist, og de magiske kreftene man har til disposisjon ser ut som om de er morsomme å bruke. Ikke minst ser det ut som at de har klart å sette sammen en vakker åpen verden i et spennende nytt spillunivers.
Historien og manuset er skrevet av et stjernelag som blant annet består av veteranene Gary Whitta (Rogue One) og Amy Hennig (Uncharted), så det burde være lov å håpe på en spennende historiedel også.
Mario + Rabbids: Sparks of Hope
Sjanger: Taktisk Rollespill
System: Nintendo Switch
Utvikler: Ubisoft
Kommer: 2022
Mario + Rabbids: Kingdom Battle var etter min mening en perle i taktisk rollespillsjangeren. Det ble litt overskygget av andre spill som ble sluppet ved Nintendo Switch-lanseringen, men for meg var det et av årets høydepunkter i 2017. Ubisoft lagde et helt unikt og morsomt Mariospill. Jeg hadde riktignok ikke så mye til overs for de småirriterende Rabbids-figurene, men i denne sammenhengen fungerte de bedre enn man skulle tro. Jeg vil til og med tørre å påstå at de er ganske morsomme i Mario + Rabbids.
Sparks of Hope ser ut til å videreutvikle det turbaserte kampsystemet, og det ser også ut til å gå vekk fra den rutenettbaserte navigasjonen som ble brukt i det første spillet. Det at de trekker inn elementer fra Super Mario Galaxy er også et stort pluss i min bok. Stort mer vet vi strengt tatt ikke om spillet, men det gledes i hvertfall her i huset.