Feature

Spillåret 2021 - Andreas Bjørnbekk

Her er spillene Andreas gleder seg mest til i 2021

Actioneventyrene dominerer på denne listen.

EA. Privat, montasje Gamer.no
Side 1
Side 2

Flere medlemmer av Gamer.no-redaksjonen vil fortelle om de spillene de gleder seg til i 2021 nå på nyåret. Vi har tidligere hørt fra Espen Jansen, Andreas Klebo-Espe, Øystein Furevik. og Bjarte Wathne Helgesen. Sistemann for denne gang er Andreas Bjørnbekk.

For et spillår vi har hatt, og så godt fordelt over månedene det ble! I første halvår fikk vi perler som Final Fantasy VII Remake, Ghost of Tsushima, The Last of Us II og Ori og the Will of the Wisps, mens vi litt senere fikk A Total War Saga: Troy, Crusader Kings III, Yakuza Like a Dragon, Hades, Immortals Fenyx Rising og flipping Demon’s Souls. Jeg er nesten målløs over hvor mange minneverdige titler som kom ut i løpet av dette pandemiåret, og for å være ærlig må vi nok langt tilbake i tid for å finne noe lignende. Og vi har ikke engang nevntg Among Us, Fall Guys eller andre fenomener som tok spillverden med storm. Vi fikk til og med en helt ny konsoll- og grafikkortsgenerasjon, som forhåpentligvis flere vil få mulighet til å ta del i i månedene som kommer.

Det kommer til å bli ekstremt vanskelig for 2021 å slå fjoråret på spillfronten, men det mangler likevel ikke på spennende titler hvis utgivelsesdatoene kan holde seg relativt statiske. Her har jeg plukket ut spillene jeg gleder meg mest til i 2021.

Elden Ring

Sjanger: Actioneventyr
System: PlayStation 5, Xbox Series, Windows
Utvikler: FromSoftware
Kommer: 2021?

Elden Ring.
Bandai Namco

Det er ganske rart å si det, men jeg har faktisk på dette tidspunktet rundet alle Souls-spillene (utenom Bloodborne). De tilbyr noen av de beste opplevelsene spillverden har å by på, og for min del var Demon’s Souls en god nok grunn til å skaffe seg PlayStation 5. Men allerede nå tørster jeg etter mer, og for å være ærlig har jeg tørstet helt siden Elden Ring-traileren ble vist på Microsofts E3-konferanse i 2019.

Elden Ring skapes i samarbeid med Game of Thrones-forfatteren George R. R. Martin, og om ikke annet kan dette bety at spillet, til tross for at Souls-spillene alltid har hatt helt unike fortellinger (eller ikke-fortellinger, hvis man kan kalle det det), vil by på en helt ny type fortellingsstruktur. Svært lite informasjon er løsgitt om Elden Ring, så det er vanskelig å si hva man kan forvente. Likevel er kvalitet, høy vanskelighetsgrad, spenning og mørke settinger blitt stempler i FromSoftwares spillkatalog, og jeg forventer intet mindre fra Elden Ring.

Kena: Bridge of Spirits

Sjanger: Actioneventyr
System: PlayStation 5, Windows
Utvikler: Ember Lab
Kommer: Mars 2021

Kena: Bridge of Spirits.
Ember Lab

Det blir aldri nok av actioneventyr, i det minste for min del. En grunn til det er nok at de beste av dem klarer å gå på tvers av sjangre, og skape opplevelser som tilbyr litt av hvert, samtidig som de fengsler med unike verdener og kule kampsystemer. Det er ikke kjempemye vi vet om Kena: Bridge of Spirits held enda, uten at det ser både søtt, vakkert og potensielt veldig koselig ut.

For å være litt bombastisk ser Kena: Bridge of Spirits rett og slett litt ut som en blanding av Ori and the Will of the Wisps og Dark Souls/Immortals Fenyx Rising, med tanke på hvor nusselig alt er samtidig som kampsystemet har den hoppe-rulle-forsvare-seg-og-slå-tilbake-dynamikken vi har sett andre steder. Grafikken er aldeles vakker, og jeg tror det kan bli forfriskende med litt sjangerblanding så lenge alt klaffer og bevegelsessystemer oppfører seg som det skal. Forhåpentligvis blir Kena: Bridge of Spirits et av årets store overraskelser.

Lego Star Wars: The Skywalker Saga

Les også
Anmeldelse: Gran Turismo 7

Sjanger: Actioneventyr
System: PlayStation 5/4, Xbox Series/One, Nintendo Switch, Windows
Utvikler: TT Games
Kommer: Våren 2021

LEGO Star Wars: The Skywalker Saga.
Warner Bros. Interactive Entertainment

Jeg elsker gode Star Wars-opplevelser, og når fortelling, spilling og lyd kommer sammen, er det lite som kan stoppe en tittel satt til galaksen langt langt borte. Da det første Lego Star Wars-spillet kom til PlayStation 2 revolusjonerte det Lego-spill-sjangeren, og siden har vi fått en haug med lignende spill.

Lego Star Wars: The Skywalker Saga lover imidlertid å være noe annerledes. For det første får vi leke oss i åpne verdener (eller planeter, hah) for aller første gang, en filosofi som vil gjelde over alle de ni filmene, som igjen kan spilles i hvilken som helst rekke man ønsker. Grafikken er forbedret, og brikkene ser nå nærmest identiske ut med faktiske legoklosser. Kampsystemet er forbedret og mer variert, Kraften kan brukes mer som man ønsker, og man skal til og med kunne reise med romskip fra planet til planet (eller oppdrag til oppdrag)! Dette blir forhåpentligvis tidenes Lego-spill.

Mass Effect Legendary Edition

Sjanger: Actionrollespill
System: PlayStation 5/4, Xbox Series/One, Windows
Utvikler: Bioware, Abstraction Games
Kommer: Våren 2021

Mass Effect: Legendary Edition.
EA

Ok, strengt tatt er ikke dette en ny tittel, men det gjør ikke noe. Det er veldig lenge siden jeg har spilt de gamle Mass Effect-spillene, og selv da har jeg bare gjort meg ferdig med eneren, og kommet meg halvveis gjennom toeren. Likevel husker jeg hvor gode disse spillene var, og hvor «Bioware» de føltes, noe jeg ikke kan si for Mass Effect Andromeda eller Dragon Age: Inquisition.

Mass Effect Legendary Edition samler den første trilogien i én pakke, og skal kjøre i 4K og forhåpentligvis 60 fps på nestegenerasjonskonsollene (på PC går den nok høyere enn det hvis man har kapasiteten til det). Jeg gleder meg til å reise ut på oppdrag igjen, høre musikken, høre stemmeskuespillerne, og virkelig føle at jeg befinner meg i en sci-fi-verden med konsekvenser og valgmuligheter. Dette blir bra!

Ratchet and Clank: A Rift Apart

Sjanger: Plattform, action
System: PlayStation 5
Utvikler: Insomniac Studios
Kommer: Våren 2021

Ratchet and Clank: A Rift Apart.
Insomniac Studios

Ratchet and Clank er en av mine favorittspillserier, men jeg synes likevel at den gule lombaxens glansdager ligger langt tilbake i PlayStation 2-eraen. De senere spillene har aldri vært dårlige, men heller kommet i varierende grad av «god». Vi fikk bare ett Ratchet-spill til PlayStation 4, og det var en slags (skuffende) remake av det første, så på mange måter blir A Rift Apart det første originale Ratchet and Clank-spillet siden november 2013, altså på over hele syv år.

Av det vi har sett er det lite som ser ut til å vike fra formelen som fungerer så bra: skyting, «strafing», hopping og bombekasting. Likevel er det én stor forskjell, og den gir også navnet til spillet; det åpnes nemlig «rifter» man skal kunne bevege seg gjennom i sanntid, helt uten lasteskjermer og annet støy, som tar deg fra ett sted til et annet. Dette virker, om ikke revolusjonerende, så i det minste veldig spennende, og jeg gleder meg til å se hvilke implikasjoner dette får, og om Insomniac klarer å finne opp hjulet litt på nytt hva våpen, skurker og mellomsekvenser angår.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden