Onsdag kveld trakk Activision Blizzard sløret av den nye varianten av Call of Duty Modern Warfare 2. Videoen kan du se over.
I likhet med Call of Duty: Modern Warfare fra 2019 er dette en slags omgjøring av spillet med samme navn fra 2009.
Call of Duty: Modern Warfare 2 slippes til PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S og PC 28. oktober.
For PC- publikumet er det også verdt å nevne at spillet kommer til Steam, noe som ikke har skjedd på omtrent ti år. Fremtidige spill vil også komme til den etablerte nettbutikken.
I kampanjedelen får vi igjen møte soldatene i Task Force 141, som også figurerte i 2009-varianten av spillet: Kaptein John Price, Kyle «Gaz» Garrick, Simon «Ghost» Riley, John «Soap» MacTavish og Kate Laswell. I tillegg får vi møte en helt ny figur: Alejandro Vargas. Igjen skal de delta i en verdensomspennende konflikt.
Får ny Warzone og ny motor
Like etter slapp utvikleren Inifnity Ward mer informasjon om hva som er nytt i spillet (via Polygon).
Call of Duty: Modern Warfare 2 skal ha en ny spillmotor som skal brukes i samtlige kommende spill i serien, samt den nye Warzone-oppfølgeren. Motoren utvikles på tvers av studioene Infinity Ward, Treyarch og Sledgehammer Games, som alle har vekslet på å utvikle nye Call of Duty-spill de siste ti årene.
Battle royale-modusen Warzone, som ble introdusert med Call of Duty: Modern Warfare i 2019, skal få en oppfølger i perioden etter at spillet slippes 28. oktober. Akkurat når modusen kommer, og hva den skal hete, er ikke spikret ennå, men det blir før jul. Modusen skal ha et stort kart, og by på nye køremekanikker, svømming og mer. Det nye Warzone-spillet kommer likevel ikke til å la spillerne overføre progresjon eller innhold fra opprinnelige Warzone, så alle begynner på bar bakke.
En mobilversjon av Warzone er også på vei, men vi vet lite om hvordan det knyttes opp mot de to andre Warzone-spillene.
Oppgradert kunstig intelligens
Infinity Ward har de siste årene også jobbet med å forbedre den kunstige intelligensen til fiender i Modern Warfare 2. Målet har vært å sørge for at data-soldatene oppfører seg mer som faktiske soldater, ved å sjekke hva som skuler seg bak hjørner, ha reaksjoner på det som skjer med omgivelsene, og gjøre retrett dersom fienden er for mektig.
For øyeblikket er den kunstige intelligensen først og fremst myntet på kampanjedelen, men utviklerne ser på hvordan de kan bruke teknologien i andre moduser i spillet, samt nye Warzone.
Nye måter å dykke inn i Gunsmith-systemet – som lar spillere tilpasse spillopplevelsen med påheng og små endringer på våpner – er også på plass. Det nye her er at det blir enda mer detaljorientert. Mens man i tidligere spill har vært låst til maler, vil man kunne spikke mer på oppsettet her.
Har du fått med deg alle tidspunktene for ikke-E3-showene?
Her er programmet for årets E3-erstatningsshow »