Feature

Her er noen spillanbefalinger for påskeferien

Disse 11 spillene tilbyr noe for en hver smak.

Påskeferien gir oss en god anledning til å koble av og gjøre mer av det vi liker aller best. For noen betyr det en tur på hytta for å si farvel til vinteren, mens andre holder seg i storbyen for å nyte lyden av færre travle folk. Noen tusen trekker også inn i et digert vikingskip på Hamar, enten for å sosialisere, være med i konkurranser eller spille.

Til denne artikkelen fikk elleve medlemmer av redaksjonen et oppdrag å anbefale ett spill hver. Det ble stilt kun to krav: Spillet fortjener mer omtale og det skal være enkelt å kjøpe i dag. Alle eventuelle koblinger eller likheter med påsken er altså tilfeldig.

Dette er spill vi anbefaler dere å sjekke ut dersom dere har lyst på en kul og annerledes opplevelse denne uka:

Deadly Premonition

Anbefalt og skrevet av Bjarte Wathne Helgesen

Deadly Premonition er eit særdeles snodig spel, og det på meir enn ein måte. Historie, setting og stemning minner tidvis ekstremt om den fantastiske TV-serien Twin Peaks, med både figurar, karaktertrekk og direkte sitat som ligg skamlaust tett på David Lynch sin populære serie. Kontrollane er usedvanlege klossete, på eit nivå som sender tankane tilbake til tidleg Resident Evil – berre endå verre. Og då har eg ikkje eingong nemnd bilkøyringa, som er eit sant mareritt. Trass i at spelet kom ut først i 2009, er dessutan grafikken minst ein halv konsollgenerasjon bak samtida si.

Men det aller raraste med Deadly Premonition er at summen av alt dette faktisk er eit spel som funkar, om enn på sitt heilt særeigne vis, og som gir oss ei unik speloppleving.

For det finst ingen andre spel som er heilt som Deadly Premonition. Dessutan, når ein først skal stele som ein ramn, korfor ikkje stele frå dei beste? Dei Twin Peaks-liknande elementa fungerer nemleg overraskande godt, og sjølv om ein innimellom kanskje vil sitje å himle med auga over enkeltepisodar eller figurar som nesten er dratt rett ut av TV-serien, så er hovudhistoria som du nøstar opp undervegs likevel sjølvstendig nok til at det heile opplevast meir som ein homage enn som ein kopi.

Deadly Premonition er i salg for Windows, Xbox 360 og PlayStation 3.

Final Fantasy X/X-2 HD Remaster

Anbefalt og skrevet av Andrine Fangberget

De siste årene har det gått sport i å pusse opp gamle klassikere, med mer eller mindre kommersiell suksess. Da jeg leste at Final Fantasy X skulle få en overhaling ble jeg både glad og spent. Dette er nemlig en av mine absolutte favoritter i serien. De valgte også å slenge med en nyversjon av den mer sukkersøte oppfølgeren Final Fantasy X-2, i tillegg til noe mer eller mindre interessant ekstrainnhold, så her får man mye for pengene.

Les også
Anmeldelse:

Det er definitivt Final Fantasy X som er stjerna her, selv om Final Fantasy X-2 også byr på interessante mekanikker med sitt jobb-baserte kampsystem. Utseendet er pusset opp, og all musikken i Final Fantasy X har fått en overhaling. Disse faktorene gjør at det ikke er like tydelig at det har gått over ti år siden det ble gitt ut. Spira har aldri sett bedre ut, selv om noen av figurene kanskje er litt stive i maska i blant.

Utseende er likevel ikke det viktigste her, men de gode spillmekanikkene og den fine, triste historien. Jeg lar meg røre gang på gang av relasjonene som dannes i gruppa du lærer å kjenne i løpet av reisen deres for å bekjempe Sin.

Den polerte utgaven av disse JRPG-spillene passer godt for både hardbarka og gryende fans. Kampsystemene, interessante personligheter og en vakker, variert verden byr på utallige timer med moro. Det er bare å sette seg til rette i sofaen og begi seg ut på eventyr i fargerike Spira.

Final Fantasy X/X-2 HD Remaster er i salg for PlayStation 3.

Payday 2

Anbefalt og skrevet av Håvard Hofstad Ruud

I Payday-spillene gjenskaper man i praksis den relativt kule åpningsscenen fra Christopher Nolans The Dark Knight. Payday 2 er et samarbeidsspill hvor fire bankranere ikledd dress og klovnemasker skal gjennomføre bankran, frakte narkotika og andre kriminelle, men svært lønnsomme, brekk.

Målet er å gjennomføre brekkene uten å bli oppdaget. Dess mindre hett det er rundt ørene, dess mer tid har man på å få med seg flere feite pengesekker ut i rømningsbilen. Dette er mye vanskeligere enn det høres ut som, og planlegging er essensielt for å få til et vellykket brekk. Når planene settes ut i live må man samarbeide og utføre arbeidsoppgavene man er satt til med kirurgisk presisjon.

Hvem tar ut hvilke vakter? Hvem holder de sivile bankkundene i sjakk så de ikke tilkaller politiet? Hvem gjemmer de bevisstløse kroppene?

Den minste lille, oversette ting kan få alarmene til å ule. Jeg lover deg at det er betydelig verre å rane en bank når spesialstyrker slår seg inn gjennom vinduene. Det er dessuten mye mer tilfredsstillende å komme seg usett inn og ut i stedet for å skyte seg ut.

Payday 2 er desidert morsomst når man spiller sammen med tre kompiser, så ta med deg PC og påskeegg og samle dine mest lovløse venner til et bank-LAN.

Payday 2 er i salg for Windows, Xbox 360 og PlayStation 3.

Burnout Paradise

Anbefalt og skrevet av Espen Jansen

Det er lite som slår følelsen av å fly nedover en amerikansk motorvei i hundre og helvete, ane konturene av Guns N’ Roses sprake gjennom høyttalerne i favorittbilen (en limegul Carson GT Concept, selvfølgelig) for så å dundre sidelengs inn i en velutstyrt sportsbil som var dum nok til å utfordre førsteplassen din. Lyden av knasende metall og sakte film smelter sammen i en herlig kakafoni, og før du får sukk for deg bærer det videre, inn i en tunnel, over et hopp og langt, langt av gårde i din helt egen paradisby.

Det er disse øyeblikkene Burnout Paradise er bygd opp av, og det er akkurat dette som gjør Criterions syvende tilskudd i den ellers fantastiske Burnout-serien til et av de beste spillene fra den forrige konsollgenerasjonen. Byen man får til utforskning er stor, fylt til randen med ikoniske omgivelser, spennende lekeplasser, tonnevis av gromme biler og uendelige muligheter for spillmoro.

Det tar rett og slett aldri slutt, og når man har kjørt seg ferdig i enspillerdelen bærer det ut på nettet hvor syv andre spillere stiller opp til spinnville utfordringer og livsviktige billøp ut i de sene nattetimer. Bare tanken på de mange timene jeg tilbragte bak det virtuelle rattet på tvers av mine sene ungdomsår sender fremdeles nostalgiske sitringer nedover ryggraden.

Burnout Paradise er rett og slett er fabelaktig godt bilspill, og leter du etter et sted å svi både asfalt og gummi hele påskeferien vet jeg ikke om et sted som egner seg bedre enn Paradise City.

Burnout Paradise er i salg for Windows, Xbox 360 og PlayStation 3.

Katawa Shoujo

Anbefalt og skrevet av Adrian Holm

Det er ganske vanskelig å selge premisset bak Katawa Shoujo til noen som aldri har hørt om det før. Å si at mesteparten av spillet går ut på å date funksjonshemmede jenter ved en japansk skole kan skremme vekk de fleste. Det at det ble utviklet av en gruppe mennesker fra det lugubre nettstedet 4chan hjelper trolig lite.

Men til tross for at dette fort kan høres ut som en usmakelig og pervers spillopplevelse, er virkeligheten en helt annen.

Katawa Shoujo er nemlig et spill som har veldig mye respekt for den heller uvanlige tematikken sin. Det handler ikke om å få flest mulig jenter til sengs. Det handler om hvordan funksjonshemningene definerer jentene, eller heller – hvordan de ikke definerer dem. Alle er selvsagt påvirket av at de mangler ben, hørsel, syn eller hva det måtte være. Men historiene som fortelles prøver ikke å framprovosere medlidenhet hos spilleren, men heller en følelse av forståelse og likeverd.

Egentlig er ikke dette et spill i det hele tatt, men en visuell roman. Alt formidles gjennom stillbilder, svært enkle animasjoner, tekst og musikk, i tillegg til en sjelden animert sekvens her og der. Stort sett er det som å lese en bok med mange bilder, samtidig som du hører på et vakkert lydspor ved siden av. Det eneste som finnes av interaktivitet er at du av og til får ta valg som får en innvirkning på historien.

Men mer enn dette trengs heller ikke for å skape det som er en svært minneverdig og følelsesladd opplevelse. Katawa Shoujo er nemlig noe av det mest unike, velskrevne og rørende som noen gang er skapt i et interaktivt medium.

Katawa Shoujo er gratis og kan lastes ned fra utviklernes nettsteder.

World of Tanks

Anbefalt og skrevet av Kristian Aasgård

World of Tanks feirer tre år denne påsken. Det er kanskje ikke så oppsiktsvekkende i seg selv, men interessen for spillet virker ikke å avta. Selv klarer jeg ikke å legge det på hyllen, selv om det går på bekostning av en bunke andre og fristende stortitler.

Dette er et av de få spillene hvor alt dreier seg om spillbarhet, og selv om det byr på rikelig med dybde er det utrolig enkelt og elegant å komme i gang med. Mekanismene er solide og lettforståelige, og alle som har spilt et skytespill før vil umiddelbart føle seg hjemme. Dermed er spillet svært nybegynnervennlig, selv for de som kommer tre år for sent til festen.

Konseptet er enkelt. I garasjen din velger du en stridsvogn og trykker på start-knappen. Deretter plasseres du i en kamp sammen med spillere med omtrent like sterke tanks. 15 spillere på hvert lag, og maksimalt 15 minutter per kamp. Raskt, enkelt og skyhøy bare-én-runde-til-fakotor.

Jo bedre du gjør det, jo mer penger og erfaringspoeng tjener du, noe som igjen kan brukes for å oppgradere eller kjøpe nye stridsvogner.

Spillet støtter seg på mikrotransaksjoner, men er blant de få tilfellene hvor du faktisk er like konkurransedyktig som gratispassasjer. World of Tanks er utvilsomt et av tiårets viktigste spill, og bør ikke være uprøvd. Selv for dem som over hodet ikke bryr seg om stridsvogner.

World of Tanks er gratis og kan lastes ned fra det offisielle nettstedet. Det finnes også en nedstrippet Xbox 360-utgave.

Fallen Enchantress: Legendary Heroes

Anbefalt og skrevet av Joachim Froholt

Med nylanserte Age of Wonders III og Warlock II bør ikke strategitilhengere ha problemer med å finne noe å gjøre i påsken, men jeg har likevel lyst til å anbefale et annet og litt eldre spill i samme sjanger. Vi fikk aldri anmeldt Fallen Enchantress: Legendary Heroes da det først kom ut, og det er ganske synd for det er et knallspill som sannsynligvis lider litt av at forgjengeren, Elemental: War of Magic, var en katastrofe ved lansering.

Fallen Enchantress gir deg i oppgave å bygge imperier i en fantasiverden full av farer, og byr på det meste av det du forventer fra denne typen spill: Bybygging, krigføring, diplomati, forskning og så videre. Det fremstår som en slags blanding av Age of Wonders og Civilization, og kombinerer imperiebyggingen med oppgraderbare heltefigurer og et turbasert, taktisk kampsystem. Det er svært engasjerende, og byr på herlige utfordringer på rekke og rad.

Det jeg virkelig elsker med spillet er hvor dynamisk og interessant verden er. Monstre skaper stadig trøbbel, og spillkartet er fullt av steder som kan utforskes. I tillegg er det visse unike områder på kartet som er svært tøffe å få kontroll over, men som gir store fordeler til de som temmer dem. Jeg setter også pris på spillets fraksjoner, som er svært forskjellige fra hverandre. Spillet minner på mange måter om den herlige Civilization IV-modifikasjonen Fall from Heaven II, og derfor er det kanskje ikke så overraskende at hoveddesigneren bak Fallen Enchantress nettopp er mannen som skapte Fall from Heaven-modifikasjonene.

Fallen Enchantres: Legendary Heroes er i salg for Windows.

Long Live the Queen

Anbefalt og skrevet av Marius Kjørmo

Har du ikke alltid drømt om å være en vordende dronning som må forberede seg på å ta over tronen? Vel, kanskje ikke. Men i Long Live the Queen styrer du en 14 år gammel prinsesse som nettopp har mistet sin mor, og som må forberede seg til å styre landet sitt i et fantasiunivers.

Du bestemmer selv hva du vil bruke tiden din på. Vil du trene deg opp i riktig etikette, dans og synging, eller foretrekker du å klarte i trær og lære deg bueskyting? Du kan gå bak din fars rygg og lære deg skumle magiske triks, eller du kan være skoleflink og studere militærstrategi og utenrikspolitikk.

Uansett hva du velger kommer dine ferdigheter til å bli satt på prøve. Det er mange farer som lurer som snikmordere, opprørske bønder, maktkåte rikinger, og naboland med ekspansjonsønsker. Spørsmålet er kort og greit om du klarer å overleve lenge nok til å bli kronet som dronning og styre landet ditt?

Long Live the Queen er vanskelig å fullføre på en god måte, å det tar som regel under en time og spille gjennom det. Det er mange ulike utfall du kan oppnå, og fordi handlingen endrer seg etter dine valg er det stor gjenspillingsverdi. Du kommer til å dø på fæle måter, men dersom du ikke gir opp har du her et lite spill som kan gi mye underholdning når du har en liten time fri her og der. Spillet er vanedannende og kan kjøpes i nettbutikken Steam.

Sleeping Dogs

Anbefalt og skrevet av Tor Steinemann

I United Front Games og Square Enix' åpen verden-spill Sleeping Dogs blir man med kinesisk-amerikanske Wei Shen på hans ferd gjennom Hong Kong. Wei Shen er en politimann på et omfattende spaningsoppdrag som gir Wei innsyn i det som skjer oppover i hierarkiet til byens til tider snuskete politi i tillegg til å sende han på en reise gjennom de mest lugubre delene av byens kriminelle undergrunn for å møte de mest tatoverte og hardbarkede kjeltringene Hong Kong har å by på.

Spillet har en hel del forskjellige aktiviteter – deriblant Guitar Hero-inspirert «karaoke» og ymse typer pengespill – for den som vil finne på sprell utenfor hoved- og sideoppdragene, men mangler litt av den humoristiske lekenheten til GTA-serien og andre såkalte «GTA-kloner» som for eksempel Saints Row og Just Cause. Spillet tildeles derimot solide plusspoeng på mange andre områder. Kampsystemet er variert og til tider svært voldelig.

Det finnes også flere interessante rollespillelementer som gir store muligheter til å forbedre både ferdighetene og garderoben til Wei. Dialogen er morsom og inneholder utallige gloser som garatert ikke læres bort på kinesiske barneskoler, selv om det kanskje skranter litt på troverdigheten ved enkelte anledninger. Dette er rett og slett en annerledes, variert og herlig frisk tilnærming til sandkassen enn det man er vant med fra de mer kjente spillene i sjangeren og bør testes om man har stor appetitt for den slags spillopplevelser.

NB! I Hong Kong har de venstrekjøring. Faren for frontkollisjoner er særdeles tilstedeværende i løpet av spillets første timer om man bruker like lang tid på å omstille seg som undertegnede.

Sleeping Dogs er i salg for Windows, PlayStation 3 og Xbox 360.

140

Anbefalt og skrevet av Audun Rodem

Helt siden jeg flyttet inn i leiligheten min har naboene være overraskende tolerante. Du skjønner, jeg nøler ikke med å kjøre på hardt på stereoen når jeg legger ut på den ukentlige hybelkaninjakten. Derfor er det litt overraskende gjengen på den andre siden av veggen kun har dundret nevene irritert i veggen én gang: Da jeg brukte en time på å spille 140 i fjor.

140 er hjertebarnet til danske Jeppe Carlsen, en Playdead-utvikler kanskje best kjent for sin prominente rolle i svart-hvitt-spillet Limbo. Det musikalske plattformspillet han har knotet sammen her er dog helt i andre enden av fargespekteret. Sterke og pulserende ensfargede områder flyter i forgrunnen og bakgrunnen mens spilleren bruker den lille multi-geometriske figuren til å hoppe og sprette mellom plattformer og bokser som forsvinner og dukker opp igjen i takt med musikken.

Og det er nettopp musikken som til syvende og sist gjør at 140 er verdt å oppleve. På tross av at spillet stort sett kverner på det samme temaet, er variasjonene såpass gjennomførte at man ikke blir lei i løpet av de om lag 50 minuttene det tar å komme seg gjennom. Samtidig går den musikalske minimalismen hånd i hånd med det enkle grafiske utrykket som nok en gang bevviser at det har nada å si hvor mange horisontale linjer som males på skjermen.

140 er et glimrende kort musikkspill som mange sikkert lot passere da det kom i fjor høst. Gikk du glipp av det i fjor, er påsken et glimrende tidspunkt for å sette av en time til litt rytmisk spill. Bare husk å heng opp nabovarsel før du vrenger opp lyden.

140 er i salg for Windows på nettsiden til utvikleren.

FTL

Anbefalt og skrevet av Gøran Solbakken

FLT: Faster Than Light har gått sin seiersgang på PC allerede. Det Kickstarter-finansierte indiespillet ble hyllet av fans og anmeldere når det kom for snart to år siden. For en liten tid tilbake ble den annonsert at spillet skulle komme til iPad, og som den mobilspillentusiasten jeg er ble jeg ganske henrykt av denne nyheten.

3. april ble den endelig lansert til iPad, og for en fantastisk versjon det er. Spillet er nøyaktig det samme som på PC, men med alt det ekstra innholdet som kom i FTL: Advanced Edition. Her er det flere skip, flere hendelser underveis og en rekke andre ting som gir spillet enda mer dybde.

I FTL styrer du manskapet om bord på et romskip. Ditt oppdrag er å levere viktig informasjon til dine allierte mange sektorer unna. På vei dit blir du jaktet av rebellene, som ikke skyr noenting for å stoppe deg. Spillet foregår i sanntid, med mulighet for pause, og er et rent strategispill. Du har kontroll over flere ulike elementer på romskipet, og må hele tiden ta kritiske valg. Du kan bestemme hvor våpnene skal skyte, hvor mannskapet ditt skal stå, om du skal sende ut droner og en rekke andre ting.

Underveis på reisen oppgraderer du skipet ditt, kjøper nye våpensystemer og plukker opp mer mannskap. Berøringskontrollen på iPad fungerer utmerket til styringen i FTL, og jeg synes denne versjonen er minst like bra som PC-versjonen. Musikken er fortsatt nydelig, og det nye innholdet gjør et fantastisk spill enda bedre.

FTL er i salg for iOS og Windows.

Siste fra forsiden