På sin pressekonferanse i kveld avslørte Nintendo alle detaljene om sin neste stasjonære konsoll, som skal lanseres i 2012. Navnet er Wii U, og dette er like mye en håndholdt konsoll som en stasjonær enhet.
Selve konsollen som plasseres ved TV-en er ikke ulik Wii i utseende. Det er først og fremst håndholdte enheten som er den virkelige nyheten her. Den har trykkfølsom skjerm på 6,1 tommer, kamera, mikrofon og høyttaler, og du kan spille tradisjonelt på TV-en, kun på den håndholdte eller begge deler i kombinasjon. Uansett hva du velger vil bildet leveres sylskarp HD, noe som aldri før har vært mulig på et Nintendo-system.
Blant andre store nyheter er muligheten til å fortsette å spille separat på den håndholdte, dersom noen ønsker å bruke TV-en til noe annet. Et slikt bytte virker å være raskt og sømløst.
«Dette er en bedre plattform enn vi noensinne har blitt tilbudt fra Nintendo» – EA-sjef John Riccitiello.
Den kan også brukes til å gi en ekstra kameravinkel i spill, eller rett og slett gi deg mulighet til å flytte typiske brukergrensesnitt-elementer fra TV-skjermen og til kontrollerskjermen.
Kontrolleren gir også nye muligheter i flerspiller. Fire spillere kan for eksempel styre hver sin figur på TV-en, mens den femte har et annet perspektiv på håndkontrolleren. Dermed kan fem personer spille sammen, hvor fire forsøker å fange eller skyte ned den femte som sitter i et romskip og skyter ned på de andre i fugleperspektiv. Det skal kun være mulig å bruke én Wii U-kontroller av gangen, de øvrige spillerne må benytte seg av klassiske Wii-kontrollere.
Vi fikk også demonstert at kontrolleren kan brukes som avansert tegnebrett, og kunstverkene dine kan vises på TV-en når du føler for det. Nintendo forklarte at deling mellom kontrolleren og TV-en skal være lekende lett, og man skal nærmest kunne «kaste» elementer fra kontrolleren til fjernsynet.
Kontrolleren kan festes på ekstrautstyr, som for eksempel en pistol. Da vil skjermen kunne brukes som sikteverktøy mot TV-en. Videokonferanse mellom to enheter er også mulig.
Wii U-kontrolleren er bevegelsessensitiv på samme måte som Wii og de siste utgavene av DS.
Et av målene til Nintendo er å lage en konsoll som har appell både til tradisjonelle kjernegamere og ferskinger. Kontrolleren hare flere knapper og inkludert to analoge sirkelformede knapper der stikkene på en «normal» spillkontroller befinner seg. Men siden den også er bevegelsesfølsom og har en trykksensitiv skjerm betyr det at den tillater et svært bredt spekter av måter å kontrollere spill på.
Maskinvaren ser ut til å være omtrent på nivå med Xbox 360 og PlayStation 3. Dette vil gjøre det mye lettere for utviklere av spill til flere plattformer å lage versjoner til Wii U.
Disse spillene er bekreftet: LEGO City Stories, Assassin's Creed, Batman Arkham City, Darksiders II, DiRT, Tom Clancy's Ghost Recon Online, Metro Last Light, Tekken, Ninja Gaiden 3: Razor's Edge. Mot slutten av showet kom EA på scenen og viste kjente og svært detaljerte scener fra Battlefield 3, Army of Two og The Sims 3, men det fremgikk ikke når eller hvordan disse seriene skal lanseres til Wii U.
Konsollen er fullstendig bakoverkompatibel med alt av spill og ekstrautstyr til Wii. Den får også HDMI-utgang, et eget diskformat og flashbasert internminne som kan utvides med USB-harddisker og minnekort.
Pris ble ikke omtalt på pressekonferansen, men ifølge CVG.com vil det kun være mulig å kjøpe håndkontrolleren og konsollen samlet.