Det siste halvåret har Blizzard lekt seg med Overwatch-fansen ved å dingle en ny like utenfor rekkevidde. Kryptiske spor på alt fra forum til bildefiler og andre nettsider har pekt mot en ny figur som så langt har gått under navent Sombra, og utenom litt bakgrunnsinformasjon for de som er supergira på mytologien i spillet har det ikke vært mye å gå på.
Nå virker det som om spillutvikleren er like ved å avduke en ny heltinne for alvor. Nylig lekket et konseptkunstbilde av den lyssky figuren fra Blizzards nettbutikk. Feilen ble korrigert raskt, men som vanlig greide nettet – med Reddit i førersetet – å arkivere det hele.
Konseptkunstbildet, som du kan se til høyre, viser en ganske cyberpunk-ish heltinne som virker å styre gigantiske robotfingre med hansker med energirep på fingrene. Bildet er signert John Polidora, som jobber som en konseptkunstner for Blizzard.
Akkurat når vi faktisk får vite mer om kvinnen er ikke helt sikkert. Et blogginnlegg på Overwatch-nettsidene som ble lagt ut mandag refererer til «Sombra» som et hackerkollektiv, noe som betyr at figuren kanskje ikke heter Sombra. Innlegget forteller også at noe skal skje i løpet av tirsdag.
Det andre alternativet er at den fullverdige annonseringen av den nye heltinnen sammenfaller med BlizzCon – Blizzards egne årlige messe – som går av stabelen nå til helgen.
Veien til Sombra har vært lang, med et langtekkelig ARG (alternative reality game) bak seg. Prosessen har vært slitsom for de som har levd seg mye inn i det, med skuffelser på skuffelser etter at man trodde at man hadde løst koden. Det virker uansett nå som om leken er på hell.
Populært skytespill
I Blizzards skytespill er det to lag på seks spillere som konkurrerer mot hverandre. Spillere velger mellom en drøss figurer, som alle har forskjellige våpen, gjenstander og egenskaper. Hver karakter fyller også spesifikke roller i laget.
Da Overwatch ble lansert tidligere i år fikk det nesten toppscore av vår anmelder, som roste spillets personlighet, stil og variasjon:
– Det mest imponerende med Overwatch er hvor gjennomtenkt og vellaget alle de ulike enkeltdelene av spillet er, og hvor godt de fungerer sammen. Det er lite som føles overflødig eller unødvendig, og man får alltid akkurat det man trenger til enhver tid, skrev Gøran Solbakken.
Overwatch-studioet har hatt det litt gøy med fansen i det siste.
Se hvordan Blizzard leker med Overwatchs mest sarkastiske skrytepaver »